افزایش آماری خرید طلا در ایران

کدخبر: ۱۶۷۷۸۰
رییس اتحادیه طلا و جواهرگفت:‌ از نظر آماری خرید طلا در ایران بالا رفته؛ اما از نظر وزنی هیچگونه افزایشی در میزان خرید طلا مشاهده نمی‌شود.
افزایش آماری خرید طلا در ایران

محمد کشتی‌آرای در گفتگو با ایبِنا؛ با اشاره به آمارهای منتشره شده درباره وضعیت بازار طلا در ایران که توسط شورای جهانی طلا منتشر شده است، گفت:‌ گرچه از لحاظ آماری خرید طلا در ایران بالا رفته است؛ اما از نظر وزنی هیچگونه افزایشی در میزان خرید طلا در داخل کشور مشاهده نمی‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت ارز که عامل تاثیرگذاری بر روی وضعیت بازار طلا و همچنین خرید و فروش و قیمت آن است، عنوان کرد:‌ نرخ ارز دلار سال گذشته از ۳۴۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان رسیده است که رشد ۱۰ درصدی را از نظر قیمتی نشان می‌دهد، این امر بر بازار طلا تاثیرگذار است.

وی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش مذکور را چندان منطقی ندانست و تصریح کرد: در حال حاضر هم وضعیت داد و ستدها در بازار سکه و طلا با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان رو به کاهش است و البته نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندان اثری بر بازار سکه و طلا نداشته است.

به گزارش ایبِنا؛ شورای جهانی طلا روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: خرید زیورآلات طلا در ایران با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال 2016 به ۱۲.۹ تن رسیده که بالاترین میزان در 4 سال گذشته است.

این شورا در گزارش خود بهبود وضعیت اقتصادی به دلیل کاهش تحریم ها پس از توافق هسته ای سال 2015، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه طلا و جواهرات، همچنین عدم ضرب سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی در این دوره سه ماهه را علت افزایش تقاضا برای زیورآلات طلا در ایران عنوان کرده است.

بر اساس جدیدترین آمار این شورا، در سه ماه نخست سال 2017 و با توجه به کاهش قیمت نفت، ایران تنها نقطه روشن اقتصادی در منطقه خاورمیانه بوده است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد، تقاضا برای زیورآلات طلا در ایران پس از کاهش تحریم های غرب، با وجود تأثیر منفی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، با افزایش 26.47 درصدی از 1.2 تن در سه ماهه نخست سال 2016 به 12.9 تن در سه ماهه نخست سال 2017 رسیده است.

خرید جواهرات در ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سالانه حدود ۴۱ تا ۴۵ تن بود، اما بعد از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۳ به شدت اوج گرفت و به ۶۳ تن رسید. اما از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در محدوده ۴۰ تن باقی مانده است.

این در حالی است که تقاضا برای زیورآلات طلا در خاورمیانه طی سه ماهه اول سال در رقم ۵۴.۶ تن ثابت مانده است که بیشتر به دلیل قیمت‌های پایین نفت و کاهش شمار گردشگر ورودی به منطقه بوده است. این شاخص برای کل جهان افزایشی یک درصدی داشته و به حدود ۴۸۱ تن رسیده است.

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، عرضه طلا در کل دنیا در سه ماه نخست سال جاری به شدت کم شده و با 12 درصد کاهش به 1.32 تن رسیده است. سه عامل عدم مصونیت، بازیافت و کاهش تولید طلا از دلایل اصلی این امر عنوان شده است. آمار نشان می دهد میزان استخراج طلا روی 767.8 تن تقریبا ثابت مانده است.

جزئیات آمار شورای جهانی طلا حاکی است که سرمایه گذاری در شمش طلا و سکه در سطح جهانی افزایش ۹ درصدی داشته است.

با این حال تقاضای بانک‌های مرکزی کشورها برای طلا جهت افزودن به ذخایر خود کاهش چشمگیر ۲۷ درصدی را نشان می دهد. این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ به حدود ۷۶.۳ تن رسیده که کمترین میزان طی ۶ سال گذشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید