حلقه گمشده مناظره اقتصادی

کدخبر: ۱۶۸۲۶۳
مناظره اقتصادی شش کاندیدای ریاست‌جمهوری در حالی امروز برگزار شد که به نظر می‌رسید برنامه‌های مفصلی در حوزه اقتصاد تشریح شده و عموم در جریان آن قرار بگیرند اما روند به‌گونه‌ای پیش رفت که به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی هیچ‌ یک از نامزدها حتی کاندیداهای منتقد هم برنامه‌ای برای تبیین شعارهای آرمانی‌ای که در روزهای گذشته اعلام کرده بودند، نداشتند، این مناظره خالی از دیپلماسی اقتصادی بوده و شعارها و برنامه‌ها در تاریکی ماند.
حلقه گمشده مناظره اقتصادی

به گزارش ایسنا، در سومین مناظره کاندیدای ریاست‌جمهوری که آخرین آن هم به شمار می‌رفت هر شش نفر در مورد محورهای اصلی اقتصاد از جمله تولید، اشتغال، یارانه، حوزه بانکی، کشاورزی و غیره مورد سوال قرار گرفتند. اما اغلب شاهد آن بودیم که پاسخ‌ها به سمت بیان انتقادات نسبت به یکدیگر رفت تا برنامه‌هایی که انتظار بود در مورد آن توضیحاتی ارائه شود.

این در حالی است که وحید شقاقی -کارشناس اقتصادی- در مروری بر آنچه که در مناظره اقتصادی کاندیداها گذشت، تاکید کرد: آنچه  مشهود بود این است که کاندیداها نتوانسته‌اند در مقابل خواسته‌ها برای ارائه برنامه در مورد شعارها و اهدافی که مطرح کرده بودند پاسخگو باشند. می‌توان گفت که آنها دیپلماسی اقتصادی نداشته و موضوعی را به طور شفاف باز نکردند. آنها نگفتند که تا چه اندازه به شرایط بین‌المللی موجود و برجام پایبند هستند و قرار است چگونه اقتصاد را در آینده با فضای فعلی اداره کنند. بنابراین ادامه کار آنها در شرایط پسابرجام در تاریکی ماند. این در شرایطی است که عمده کاندیداها برنامه خود را بر پایه انتقاد از یکدیگر گذاشته بودند و ظاهرا چیزی نداشتند که بخواهند برنامه‌های اقتصادی خود را براساس آن تشریح کنند.

وی گفت: برخی کاندیداها که در اعلام شرایط موجود و در زمان انتقاد از دولت یازدهم هم با مشکلاتی مواجه بودند به طوری که آمارهایی که اعلام می‌کردند اغلب درست نبوده و از واقعیت انحراف داشت و در مجموع نتوانستند برنامه عملیاتی خود را حتی در حوزه‌ای که نسبت به آن منتقد بودند را اعلام کنند.

این اقتصاددان یادآور شد: یارانه‌ها از جمله موضوعات مهمی بود که در روزهای اخیر برخی کاندیداها بر افزایش چند برابری آن تاکید می‌کردند و منتظر بودیم که بگویند چگونه قرار است منابع آن را تامین کرده و شعار خود را اجرایی کنند اما متاسفانه هیچ راهکار اجرایی برای حل مشکل یارانه‌ها مطرح نشد.

شقاقی به رشد اقتصادی و تولید به عنوان دیگر موضوع مطرح شده در مناظره اقتصادی اشاره کرد و گفت: مشخص آن است که برای دستیابی به ارقام بالای رشد اقتصادی و نرخ هشت درصدی که در برنامه ششم توسعه برای آن تعیین شده است نیازمند سرمایه‌گذاری کلان داخلی و خارجی هستیم اما با اینکه کاندیداها عنوان می‌کردند می‌خواهند رشد را به طرز عجیبی افزایش دهند اما نگفتند که قرار است چگونه این حدود 800 هزار میلیارد تومان منابعی که سالانه برای تحقق رشد لازم است را تامین کرده و تدابیرشان برای جذب سرمایه چیست؟

وی به حوزه بانکی هم اشاره کرده و خاطرنشان کرد: متاسفانه با اینکه بانک‌ها از پایه‌های اصلی تامین اقتصادی کشور هستند اما نامزدهای ریاست‌جمهوری بیشتر به سمت استفاده از این بانک‌ها برای انتقاد از یکدیگر پیش رفتند تا اینکه بخواهند بگویند برنامه آنها برای اصلاح نظام بانکی و استفاده موثر از آنها در اقتصاد چیست. این در حالی است که اگر نظام بانکی ایران اصلاح نشود به طور حتم بحران در انتظار بانک‌ها و به تبع آن اقتصاد خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید