بزرگترین قربانی اقتصادی تحریم عربی قطر

کدخبر: ۱۷۰۹۲۹
پیش‌بینی می‌شود هواپیمایی دولتی قطر بزرگترین قربانی تشدید بحران بین کشورهای عربی بوده و عملاً صرفه اقتصادی برخی پروازهای این شرکت از دست خواهد رفت.
بزرگترین قربانی اقتصادی تحریم عربی قطر

به گزارش خبر فوری به نقل از بلومبرگ، شرکت هواپیمایی قطر بزرگترین قربانی قطع روابط سیاسی بین کشورهای عربی خواهد بود این در حالیست که رقبای این شرکت در امارات و ابوظبی نیز آسیب خواهند دید.

روز گذشته عربستان، مصر، امارات و بحرین به طور همزمان روابط سیاسی خود را با قطر قطع کرده و حریم هوایی خود را به روی پروازهای شرکت هواپیمایی قطر بستند.

در این بین پیش‌بینی می‌شود 76 پرواز به صورت روزانه در این کشورها لغو شود که از این تعداد 52 پرواز برای شرکت قطری خواهد بود.

کارشناسان هواپیمایی در مؤسسه فراست اند سالیبوان پیش‌بینی کردند این بحران‌ها 30 درصد از درآمد قطر ایرویز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز خواهد دید لغو روزانه 14 پرواز به مقصد دوبی خواهد بود.

در کنار لغو پروازها، بسته شدن حریم هوایی کشورها بر روی هواپیماهای قطری نیز برای این شرکت گران تمام خواهد شد چرا که این شرکت‌ها را مجبور خواهند کد از مسیرهای طولانی‌تری مسافران خود را به مقصد برساند و از سوی دیگر پرواز برخی کشورهای آفریقایی را به دلیل افزایش هزینه عملاً غیرفعال خواهد کرد.

به گفته مارک مارتین مدیر مؤسسه مشاوره‌ای مارتین در دوبی، دور زدن حریم هوایی کشورهای مذکور به معنی افزایش ساعت پروازی و مصرف سوخت خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد: برخی مقاصد در کشورهای آفریقایی و در حاشیه اقیانوس هند ممکن است از گردونه پروازهای قطر ایرویز خارج شود.

به طور کلی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی به کاهش تقاضای سفر در کشورهای نفتی عربی منجر شده و از این طریق به شرکت‌های هواپیمایی آسیب زده است. از سوی دیگر افزایش احتمال ممنوعیت استفاده از لب‌تاپ در پروازهای بین‌المللی به مبدا و یا مقصد آمریکا نیز به ضرر شرکت‌های هواپیمایی و به خصوص قطر ایرویز تمام خواهد شد.

قرار است امروز حریم هوایی کشورهای عربستان، بحرین و مصر بر روی هواپیماهای قطر ایرویز بسته شود که البته امارات اعلام کرده است که حریم هوایی این کشور بر روی قطری‌ها همچنان باز خواهد بود.

قرار است دو شرکت هوایی امارات و اتحاد فعالیت خود را از امروز در دوحه قطر متوقف کنند.

خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرده است که شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور دادن افزایش پروازهای خود به قطر باید از عربستان مجوز دریافت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید