آیا تامین اجتماعی ورشکست می‌شود؟ فشار طرح تحول سلامت بر بودجه

کدخبر: ۱۷۱۶۳۳
عدم پذیرش بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی در برخی بیمارستان‌ها و افزایش سرسام‌آور بدهی‌های دولت به بیمه‌ها روز به روز آن‌ها را به مرز ورشکستگی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.
آیا تامین اجتماعی ورشکست می‌شود؟ فشار طرح تحول سلامت بر بودجه

به گزارش خبرفوری به نقل از خبرگزاری دانشجو، طرح تحول سلامت از ابتدای شروع به کار خود با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی روبرو بود. بیمه شدن تعداد زیادی از مردم ایران در این طرح و کاهش ابتدایی بسیاری از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم از نکات مثبت این طرح برشمرده می‌شد. این طرح با حمایت بسیاری از نخبگان جامعه روبرو شد تا جایی که رئیس جمهور این طرح را یکی از افتخارات دولت خود و وزیر بهداشت را یکی از شاگرد اول‌های کابینه معرفی کرد.

اما هر چه از اجرای این طرح گذشت، برخی حفره‌های عظیم آن بیشتر و بیشتر رویت شد. در این مجال سعی داریم چند اشکال اساسی این طرح را بصورت اجمال بررسی کنیم:

هزینه بالای طرح تحول سلامت

یکی از مهمترین ایراداتی که کارشناسان به این طرح وارد می‌کنند، هزینه بالایی است که بر پیکره بودجه مملکت زده است. برخی کارشناسان از این طرح بعنوان یک چاه ویل که انتهای آن معلوم نیست یاد کرده‌اند. افزایش نجومی حقوق برخی پزشکان که اتفاقا در برنامه ثریا چند نمونه آن منتشر شد که باعث تعطیلی چندین هفتگی آن برنامه شد نمونه‌ای از این ماجراست. افزایش حقوقی که ما به ازای آن درست است که از بیمار دریافت نمی‌شود اما دولت این ما به‌التفاوت را پرداخت می‌کند. جدول زیر نمونه‌ای از این افزایش نجومی را به تصویر می‌کشد.

ردیف نام بیماری میزان(k) در سال ۹۲ میزان(k) در سال ۹۵ میزان رشد حق‌العلاج پزشک در سال ۹۲(هزارتومان) حق‌العلاج پزشک در سال ۹۵(هزارتومان) میزان رشد
۱ زایمان طبیعی ۱۳ ۵۰ ۲۵۸% ۱۱۴ ۹۲۴ ۷۰۸%
۲ سزارین ۱۷ ۴۰ ۱۳۵% ۱۵۰ ۷۳۹ ۳۹۴%
۳ برداشتن آپاندیس ۱۰ ۳۱ ۲۱۰% ۸۸ ۵۷۳ ۵۹۱%
۴ گلوکروم ۱۶ ۵۱ ۲۱۹% ۱۴۱ ۹۴۲ ۵۶۹%
۵ خارج کردن تیروئید ۱۹ ۸۵ ۳۴۷% ۱۶۷ ۱۵۷۱ ۸۳۹%
۶ آب مروارید ۲۸ ۳۲.۹ ۱۸% ۲۴۶ ۶۰۸ ۱۴۷%
۷ برداشتن لوزه سوم و لوزه‌ها ۵.۲ ۲۳ ۳۴۲% ۴۶ ۴۲۵ ۸۲۹%
۸ آندوسکوپی معده ۴.۲ ۱۰.۵ ۱۵۰% ۳۷ ۱۹۴ ۴۲۵%
۹ انحراف چشم ۸ ۴۵ ۴۶۳% ۷۰ ۸۳۲ ۱۰۸۱%
۱۰ خارج کردن پلاک عمقی ۴ ۳۰ ۶۵۰% ۳۵ ۵۵۴ ۱۴۷۵%
۱۱ جراحی قلب باز ۵۶ ۱۶۵ ۱۹۵% ۴۹۳ ۳۰۴۹ ۵۱۹%
۱۲ برداشتن کامل پستان ۱۹ ۴۵ ۱۳۷% ۱۶۷ ۸۳۲ ۳۹۷%


این افزایش شدید هزینه‌ها که خود باعث بوجود امدن فیش‌های نجومی نیز می‌شود، بار بدهکاری زیادی بر دولت فراهم می‌آورد. علاوه بر مشکل افزایش شدید بدهکاری، طلب‌کاران وزارت بهداشت نیز می‌توانند تا یک آستانه تحمل مشخص، این فشار را تحمل کنند و چه بسا افزایش این بدهی‌های دولتی باعث ورشکستگی بیمه‌هایی چون تامین اجتماعی شوند. ورشکستگی‌هایی که در متن جامعه نیز به وضوح دیده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید