بسته خبری اقتصادنیوز / مهمترین اخبار اقتصادی 24 ساعت گذشته

کدخبر: ۱۷۲۴۱۸
بسته خبری اقتصادنیوز در پایان هر روز ارائه شده و داغترین موضوعات اقتصادی در ۲۴ ساعت گذشته را به صورت متمرکز پیش روی مخاطبان اقتصادی قرار می دهد.
بسته خبری اقتصادنیوز / مهمترین اخبار اقتصادی 24 ساعت گذشته

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین خبرهای اقتصادی 24 ساعت گذشته که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند به شرح زیر است:

فشار فروش در بورس تهران ؛ ریزش 294 واحدی شاخص

در معاملات دیروز بورس تهران افت شدید نماگرهای منتخب در حالی روی داد که بی‌انگیزگی و در عین حال عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شد تا بورس تهران با افزایش عرضه در برابر تقاضای سهام مواجه باشد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 28 خرداد ماه 96 با کاهش 294 واحدی روی رقم 78 هزار و 990 واحد ایستاد.

 

زمان پیش فروش پژو 2008 اعلام شد

ایران خودرو پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ را بدون اعلام قیمت نهایی آن از اول تیرماه امسال آغاز می‌کند. به‌گفته مدیرعامل ایران خودرو ، پیش‌فروش سه محصول جدید پژو 2008، تندرپلاس و دناپلاس در روز پنج‌شنبه اول تیر ماه برای شماره کد ملی زوج و شنبه سوم تیر ماه برای شماره کد ملی فرد خواهد بود. مبلغ پیش پرداخت نیز 60 میلیون تومان است.

 

جدیدترین اخبار در مورد ادغام بانک مهر اقتصاد

معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد با تأکید براینکه تاکنون هیچ مذاکره ای بین این بانک و موسسات کوثر و ثامن برای ادغام انجام نداشته است، گفت: درصورتی که ادغام تصمیم حکومتی باشد از آن تبعیت می‌کنیم. حاجی مرزدارانی معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد در نشست خبری درباره خبرهای منتشر شده در شبکه مجازی و محافل خبری مبنی بر ادغام بانک مهر اقتصاد با موسسات ثامن و کوثر به ایراد توضیحاتی دراین باره پرداخت و گفت: هرگونه برنامه ریزی برای ادغام با این موسسات را تکذیب می‌کنیم. وی از پیگیری قضایی وامنیتی این بانک برای برخورد با منتشرکنندگان شایعه مذکور خبر داد و گفت: هیچ مذاکره ای یا نشست مشترکی با مدیران موسسات ثامن و کوثر برای ادغام با بانک ممهر اقتصاد انجام نشده است. از سوی دیگر روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش داد که در روز سه شنبه در این خصوص تصمیم گیری می شود.

 

رشد اقتصادی سال 95 به 12.5 درصد رسید

تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ به ۶۶۹۱.۱ هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با رقم دوره مشابه سال قبل، رشضد اقتصادی کشور در سال 95 به 12.5 درصد می رسد. بنابر گزارش بانک مرکزی همه بخش های اقتصاد به غیر از بخش مسکن از رشد مطلوب برخوردار بوده اند. در بخش مسکن نیز از شدت رشد منفی کاسته شده است. این برای نخستین بار در 26 سال گذشته است که رشد اقتصادی سالانه 2 رقمی می شود.

 

آغاز ساخت راه آهن غرب به شرق خوزستان

استاندار خوزستان گفت: با هماهنگی انجام شده، عملیات اجرایی راه آهن خرمشهر ـ شادگان ـ بندر امام خمینی (ره) ماه آینده شروع می‌شود. غلامرضا شریعتی گفت: با پیگیری‌های استانداری خوزستان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد اروند، موانع اجرایی این پروژه زیربنایی برطرف شده است و مشکلی از این حیث وجود ندارد. وی با بیان اینکه این خط آهن ۱۴۰ کیلومتری با مشارکت راه آهن و منطقه آزاد اروند با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال ساخته می‌شود، افزود: با ساخت این خط آهن یکی از موانع توسعه نیافتگی مناطق ساحلی خوزستان برطرف می شود و زمینه برای سرمایه گذاری مولد در مسیر راه آهن فراهم خواهد شد.

 

مشمولان سهام عدالت در تله سودجویان

در حالی که سازمان خصوصی سازی به منظور جلوگیری از بروز مشکل در زمان واریز سود سهام، بر وارد کردن شماره شبای سهامداران تأکید می کند، برخی افراد ناآگاهانه تصور ثبت نام سهام عدالت را دارند که متأسفانه در چنین شرایطی برخی از آن ها در دام فرصت طلبانی گرفتار می شوند که علاوه بر متحمل شدن هزینه های اضافی، ممکن است به دلیل ناآگاهی متصور شوند که ثبت نام آن ها انجام شده و در هنگام ثبت نام قانونی اقدام نکنند که در این صورت آسیب بیشتری می بینند. یکی از شهروندان که در این رابطه گرفتار یکی از سودجویان شده است، می گوید: زمانی که اعلام شد مشمولان سهام عدالت می توانند صورت حساب های خود را از طریق سامانه مشاهده کنند، یکی از مشمولان سهام عدالت پیشنهاد ثبت نام برای سهام عدالت در کافی نت را داد به همین دلیل به کافی نت معرفی شده مراجعه کردم و خواستار ثبت نام شدم که متصدی با درخواست مشخصات شخصی و شماره ملی اظهار کرد که ثبت نام انجام شد و به ازای هر نفر ثبت نام 4 هزار تومان دریافت کرد. وی می افزاید: تا مدتی ادعای ثبت نام سهام عدالت را می کردم اما زمانی که اعلام شد مشمولان شماره شبای خود را وارد کنند، برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با مشمولان جدید که تازه ثبت نام کرده اند به شرکت سهام عدالت مراجعه کردم اما متوجه شدم ثبت نامی انجام نشده و فقط به ازای ثبت نام برای اعضای خانواده، 16 هزار تومان واریز کرده ام.

 

ادعای جدید بابک زنجانی در خصوص محل پول هایش

بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی که حکم اعدامش هم تأیید شده و تسویه حساب با وزارت نفت مهمترین بخش پرونده وی به‌شمار می‌رود، به‌تازگی مدعی شده پول‌ها در «توکیو بانک» است. یک منبع مطلع به تسنیم این خبر را اعلام کرد و گفت که هرچند بابک زنجانی در ادعای جدیدی گفته پول‌ها در توکیو بانک است اما با توجه به سابقه قبلی اظهارات وی، نمی‌توان زیاد به این موضوع اعتنا کرد.

 

سهم نفت در رشد اقتصادی سال 95

بانک مرکزی در حالی جزئیات نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را ۱۲.۵درصد اعلام کرده که سهم درآمدهای نفتی از رشد تولید ناخالص داخلی حدود ۷۸ درصد بوده است.  بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی همراه با نفت کشور از منفی 1.4 درصد در سال 94 به 12.5 درصد در سال 95 افزایش یافته است، این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت تنها 3.3درصد بوده است.

 

عبور روزانه 1100 پرواز قطر از آسمان ایران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: شرکت هواپیمایی قطر برای پرواز به نقاط مختلف جهان پس از ورود به فضای ترافیکی ایران ادامه مسیر به مقاصد خود می دهد. با قطع رابطه کشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر با قطر شرکت هواپیمایی قطر ایرویز مجبور شد، بسیاری از پروازهای بین المللی خود را به کشورهای آسیایی، اروپا و امریکا با عبور از فضای ایران انجام دهد و هم اکنون تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران روزانه به بیش از یک هزار و 100 پرواز افزایش یافته است.

 

رکورد مصرف برق در سال 96

اوج مصرف برق روز شنبه گذشته با ثبت عدد 49 هزار و 425 مگاوات به بالاترین میزان خود در سال 1396 رسید. به ‌گزارش یکشنبه تارنمای وزارت نیرو، اوج مصرف برق در روز شنبه که در ساعت 14 و 17 دقیقه ظهر اتفاق افتاد امسال بی‌سابقه بود؛ به طوری که نسبت به مدت مشابه جمعه با افزایش بیش از 6 هزار مگاواتی روبرو شد. همچنین اوج مصرف برق بیست و هفتم خردادماه، در مقایسه با مدت مشابه پارسال روند افزایشی داشت و اختلاف مصرف به حدود هفت هزار مگاوات رسید.

 

صادرات 400 میلیون دلار غذا از ایران

در حوزه صنایع غذایی در دوماهه اول امسال ارزش صادرات ایران ۴۰۰ میلیون دلار بوده که ۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و درصد تحقق برنامه صادرات دو ماهه در این حوزه ۷۸ درصد بوده است. محمد رضا نعمت زاده در دومین نشست تخصصی برنامه توسعه صادرات غیر نفتی سال 1396 با تاکید بر اینکه واحدها باید برنامه روشنی برای افزایش صادرات و رسوخ بر بازارهای بین المللی داشته باشند، اظهار داشت: برای دستیابی به بازارهای جدید الزامی است معضلات حوزه  صادرات رفع شود.

 

بهای تمام شده هر مترمربع آپارتمان در تهران

یک کارشناس مسکن با هشدار نسبت به حرکت به سمت صدور صورت ‌وضعیت و فاکتورهای صوری برای فرار از مالیات ساخت آپارتمان گفت: هزینه ساخت هر متر آپارتمان برای سازندگان، حداکثر یک میلیون تومان است. سیدحمیدرضا سجادی درباره مالیات بر ساخت و ساز و مخالفت بسیاری از انبوه سازان با این روش جدید مالیاتی گفت: معتقدم اخذ مالیات از ساخت و ساز باعث می شود بسیاری از آنهایی که بساز و بفروشی، شغلشان نیست و تنها برای کسب سود هنگفت وارد این بخش شده اند، کنار بروند.

 

خرید تضمینی گندم به 4 میلیون تن رسید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید ۴میلیون تن گندم با قیمت تضمینی در کشور خبر داد و گفت: درحال حاضر ۲۵ استان وارد عملیات اجرایی خرید تضمینی گندم شده اند. یزدان سیف گفت: از نیمه فروردین ماه سالجاری که خرید تضمینی گندم در مناطق جنوبی استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان شروع شد تا صبح امروز بیش از 4 میلیون تن گندم تولید داخلی از کشاورزان خریداری کرده ایم. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: هم اکنون در 25 استان کشور عملیات خرید جریان دارد و خرید تضمینی گندم در استان خوزستان روزهای پایانی خود را سپری می کند.

 

هیچ خودرو زیر 50 میلیون تومانی امن نیست!

مطابق گزارش مرکزپژوهش های مجلس در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبه بندی و امتیاز دهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد اما در مجموع هیچ کدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان امنیت ندارند. جدیدترین بررسی وضعیت ساخت داخل یا تولید مشترک در قراردادهای داخلی جدید که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی انجام شده نشان می دهد هیچ کدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر 50 میلیون تومان، دارای امنیت نیستند. به عنوان نمونه خودروهای پژو 206، سمند ( با فرض پلتفرم یکسان با پژو 405 )، تندر 90  و پژو پارس از نظر ایمنی مؤسسه EURONCAP می توانند در سطح ستاره قرار گیرند.

 

روسیه برای نفت 40 دلاری آماده می شود

وزیر اقتصاد روسیه گفت: «ما آماده ایم که تا ابد با نفت ۴۰ دلار یا پایین تر زندگی کنیم. پس از آنکه بانک مرکزی روسیه نرخ بهره سالانه در این کشور را به 9 درصد کاهش داد، الویرا نابیولینا، رئیس کل این بانک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، با توجه به تحولات قیمتی اخیر و چشم انداز بازار نفت، بانک مرکزی روسیه همچنان قیمت نفت در سال جاری میلادی را 50 دلار پیش بینی می کند و همچنان معتقد است قیمت نفت در سال 2019-2018 میلادی به حدود 40 دلار کاهش خواهد یافت. به گفته رئیس کل بانک مرکزی روسیه، هرچند روند ترمیم اقتصاد روسیه تا حدودی سریعتر از انتظارات این بانک بوده، اما ریسک های تورمی میان مدت همچنان پابرجا هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید