اجماع بر سر کاهش نرخ سود بانکی / آیا دولت تصمیم «سخت» را می گیرد؟

کدخبر: ۱۷۳۸۵۴
روز گذشته در جریان همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی تقریبا همه سخنرانان مراسم، علیه نرخ سود بانکی موضع گرفتند. ترجیع بند سخن تمام آنها این بود که سود بانکی بالاست و با این نرخ سود ، رونق تولید دشوار خواهد بود.
اجماع بر سر کاهش نرخ سود بانکی / آیا دولت تصمیم «سخت» را می گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این خصوص گفت: گرچه نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر ١٧ درصد کاهش یافت؛ اما به‌تازگی این نرخ با افزایشی اندک مواجه شده است. در این شرایط انتظار داریم دوستانمان در نظام بانکی توجه داشته باشند که با نرخ سود بانکی بالا، سرمایه‌گذاری بسیار دشوار خواهد بود.

علی طیب نیا ، وزیر اقتصاد نیز در این همایش بار دیگر نارضایتی خود از نرخ‌های فعلی سود بانکی را اعلام و شرایط موجود را عاملی برای شناسایی سودها و درآمدهای موهوم از سوی بانک‌ها دانست. او درعین‌حال پیشنهاد ایجاد نهاد نظارت مالی را برای رفع پاره‌ای از مشکلات موجود در نظام بانکی و به‌ویژه در حوزه سود مطرح کرد.

علی طیب‌نیا با بیان اینکه نرخ بالای سود بانکی به مانعی مهم برای رونق سرمایه‌‌گذاری، اشتغال و تولید تبدیل شده و عاملی برای ثبات‌زدایی در اقتصاد است، گفت: درحال‌حاضر نرخ اسمی سود بانکی با نرخ بازده سرمایه‌‌گذاری و تورم هیچ تناسبی ندارد، هرچند در روندی کاهنده قرار دارد.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز ، بیان کرد: فعالیت مؤسسات اعتباری غیرمجاز موجب شده بانک‌ها برای ادامه فعالیت، به رقابت غیراصولی بر سر نرخ سود بانکی روی آورند. این موضوع با ورود ابزارهای بدهی دولت و انتشار بی‌رویه این ابزارها، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. برایند این اثرات موجب شد در درجه اول وضعیت سودآوری شبکه بانکی و پس از آن وضعیت شاخص‌هایی نظیر کیفیت و کمیت سرمایه، تحت‌تأثیر قرار گیرد. سیف در ادامه افزود: در چنین شرایطی، ارتقای سلامت بانکی با ابزارهای نظارتی، فرایندی پیچیده و دشوار بوده و بیش از هرچیز به ایجاد هماهنگی میان اجزای شبکه‌ای وسیع از نهادهای اجرائی، قانون‌گذاری، نظارتی و قضائی مربوط می‌شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نیز در حاشیه این همایش گفت: هیچ‌کس در دولت و نظام بانکی موافق سود بالا نیست و جنگ قیمتی که در بانک‌ها رخ داده، حاصل مشکل نقدینگی بانک‌هاست.

علی دیواندری دیگر سخنران این همایش نیز در خصوص نرخ سود بانکی گفت: در سایر بخش‌ها مثل بازار سرمایه و بازار بدهی، نرخ‌های سود با بانک‌ها هماهنگ نیست. باید این هماهنگی صورت گیرد و همه تلاش کنند نرخ سود بانکی کاهش یابد تا محرک تولید و رشد اقتصادی باشد و بانک‌ها نیز از محل سود بالایی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند، متضرر نشوند. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره میزان کاهش نرخ سود بانکی گفت: سود بانکی باید متناسب با وضعیت تورم باشد و نرخ فعلی مورد قبول نظام بانکی نیست. دیواندری درباره علت کاهش‌نیافتن نرخ های سود بانکی گفت: این امر به دلیل ایرادهای ساختاری در اقتصاد و ترازنامه بانک‌ها و مشکلات تأمین اعتبار است که به‌طور عملی موجب می‌شود کاهش دلخواه نرخ سود بانکی تحقق پیدا نکند.

با این سخنان از سوی متولیان بازار پول و اقتصاد کشور به نظر می رسد اجماعی بر سر کاهش نرخ سود بانکی در دولت شکل گرفته است. باید دید آیا دولت دوازدهم تن به گرفتن تصمیم سخت کاهش نرخ سود بانکی می دهد یا همچنان از بیم آزاد شدن ناگهانی سپرده های بانکی و ورود احتمالی آن به سفته بازی ، همچنان با نرخ سود بانکی 15 درصد کنار می آید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید