هشدار چین به ترامپ در مورد جنگ تجاری

کدخبر: ۱۷۹۶۵۰
ایرنا نوشت: پکن در واکنش به صدور فرمان ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر بررسی رویکردهای تجاری چین، اعلام کرد که بروز جنگ تجاری برای هر دو کشور زیانبار است و در صورتی که آمریکا به روابط تجاری دوجانبه آسیب بزند چین برای دفاع از منافع خود دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیروز دوشنبه سندی را امضا کرده است که بر اساس آن به نماینده تجاری این کشور اختیار داده می شود رویکرد تجاری چین را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و تحقیقات در زمینه حقوق مالکیت معنوی مانند انتقال فناوری چین را آغاز کند.

آمریکا مدعی است که سیاست های اقتصادی چین به کسب و کار و مشاغل آمریکایی ها لطمه زده است.

در پی این اقدام رییس جمهور آمریکا، وزارت بازرگانی چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد آمریکا باید به واقعیات عینی احترام بگذارد و رفتاری همراه با دور اندیشی پیشه کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: آمریکا نباید کاری انجام دهد که اصول چند جانبه گرایی نابود شود اما چنانچه سیاست های این کشور به روابط تجاری آسیب بزند، پکن نیز برای دفاع از منافع خود به اقدامات تلافی جویانه روی خواهد آورد.

چین نگران است که این اقدام ترامپ باعث شود روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا در پی عملکرد یک جانبه آمریکا دچار مشکل شود.

این در حالیست که «هوا چون اینگ» سخنگوی دولت چین نیز در تازه ترین اظهارات خود خاطر نشان کرد که بررسی راهبردها و سیاست های تجاری چین از سوی آمریکا و افزایش تعرفه تجاری باعث رویارویی دو کشور می شود و این برای هر دو طرف زیانبار است.

او همچنین گفت که با اجرای این روش، آینده خوبی در انتظار هیچ یک از دو کشور نخواهد بود.

«هوا» بار دیگر تاکید کرد که دولت آمریکا نباید مساله هسته ای شبه جزیره کره را با مراودات تجاری مرتبط کند و ابزارهای تجاری را برای بهره مندی سیاسی بکار گیرد.

تارنمای «مردم» روز سه شنبه از قول وی آورده است که پکن از واشنگتن می خواهد بر اساس احترام و اعتماد متقابل گام بردارد و نگرانی های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرد.

گزارش یادآور می شود که دولت آمریکا به دنبال آن است تا با استفاده از اهرم فشارهای تجاری چین را برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره تحت فشار فراوان قرار دهد اما این کارها آینده ای برای طرفین نخواهد داشت.

سخنگوی چین با بیان اینکه منافع دو کشور روز به روز عمیق تر و به هم پیوسته تر می شود، تاکید کرد که تحت فشار قراردادن یکدیگر به این طریق کاری کاملا نادرست است و به آمریکا توصیه می کنیم با تغییر روش خود و احترام؛ حل مساله را از طرق مناسب دنبال کند.

گفتنی است، با امضای این سند بررسی ها روی پیمان تجاری سال 1974 میلادی هم صورت می گیرد که بر اساس آن آمریکا تعرفه بر روی فراورده های وارداتی از چین در نظر خواهد گرفت.

چین می گوید که در زمینه واردات بیشتر کالا از کشورهای دیگر از جمله آمریکا اقدامات زیادی انجام داده و سال گذشته میلادی بیش از 2 هزار و 90 میلیارد دلار کالا وارد کرده که 10 برابر بیش از سال 1998 است و بتدریج در حال کاهش مازاد تجاری خود است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید