4 گزینه اصلی وزارت نیرو مشخص شدند + سوابق

کدخبر: ۱۸۱۵۴۵
از وقتی حبیب‌الله بیطرف وزیر نیروی پیشنهادی حسن روحانی نتوانست رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس بگیرد و گفته می‌شود علت این عدم اعتماد، ناکافی‌بودن پاسخ‌های وی برای چالش آبی کشور است تا لحظه نگارش این گزارش، بیش از ٣٠ نفر برای نشستن بر این جایگاه، به‌عنوان گزینه‌های احتمالی از سوی گروه‌های مختلف مطرح شده‌اند از این تعداد چهار نفر به‌عنوان مهم‌ترین گزینه‌ها یاد می شود؛ رضا اردکانیان، معاون وزیر نیروی سابق، وفا تابش، مدیر ساخت سد کرخه و کارون ۳، عباس علی‌آبادی، معاون وزیر نیروی سابق در امور برق و انرژی و مدیر‌عامل پیشین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و سیدمحمد صادق‌زاده، معاون وزیر پیشین نیرو در امور برق و انرژی و رئیس ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) که خبر رسیده تابش و علی‌آبادی، پشتوانه برخی وزرای سابق را به‌عنوان پشت‌گرمی دارند.
4 گزینه اصلی وزارت نیرو مشخص شدند + سوابق

روزنامه شرق با این مقدمه نوشت : جالب آنکه ستار محمودی که با حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان سرپرست وزارت نیرو اکنون مشغول به کار است، جزء گزینه‌های با اولویت مطرح نمی‌شود و حتی در روزهای اخیر در مواجهه با پرسشی درباره احتمال وزارت، گفته: «برنامه شخصی برای وزیرشدن تا امروز به دولت نداده‌ام». در بین گزینه‌های مطرح‌شده، سه جوان هم خودنمایی می‌کنند.

به نظر می‌رسد پس از گذشتن محمدجواد آذری‌جهرمی از سد وزرای با سنین بالا و ورود به کابینه، تمایل برای حضور گزینه‌ جوان در کابینه هم افزایش پیدا کرده است. کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط ‌زیست امپریال‌کالج لندن، اتابک جعفری، جوانترین مدیر ارشد آب کشور در سیستان‌وبلوچستان، امین معاضدی، مدیر گروه، طراح و سازنده کنتورهای هوشمند آب و برق سه جوان در فهرستی هستند که این روزها بین فعالان حوزه آب و برق برای نشستن بر کرسی وزارت نیرو، دست به دست می‌شود.

در روزهایی که «آب» یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور به شمار می‌رود، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که بهتر است فردی آشنا به مدیریت غیرسازه‌اى آب در این جایگاه قرار گیرد و حمایت کامل دولت و مجلس را هم داشته باشد. داشتن توان حل مشکل اقتصادى آب و برق و تلاش برای واقعی‌کردن قیمت‌ تمام‌شده در پایان دوره، قاطعیت براى مقابله با چالش‌ها با رویکرد علمى و منطبق بر تجربیات جهانى از جمله اصولی است که وزیر نیرو در شرایط کنونی باید از آن برخوردار باشد. از آنجا ‌که گروکشی در بخش آب بین مناطق و در بین نمایندگان مجلس، بسیار فراوان است، وزیر نیرو باید صلاحیت انتخاب مدیران مستقل و کارآمد را نیز داشته باشد.

بنابراین انتخاب گزینه‌ای که دانش کافی در حوزه آب داشته باشد، نسبت به فردی که در حوزه برق، تخصص دارد؛ دارای اولویت است. با این حال، به نظر می‌رسد جز مواردی اندک در گزینه‌‌های مطرح‌شده، سایر گزینه‌های جدی با نگاه حل مشکلات با هزینه دولت و ساخت‌و‌ساز مدنظر دولت قرار گرفته و همین مسئله، نگرانی‌هایی را در بین کارشناسان آشنا به مسائل کنونی آب، ایجاد کرده است.(این گزینه‌ها تا این لحظه مطرح هستند و احتمال هرگونه تغییر وجود دارد.)

 اما این گزینه‌های مطرح چه کسانی هستند؟

در اینجا سعی داریم برخی از گزینه‌های برجسته را در این فهرست بلندبالا معرفی کنیم. برخی از این افراد حمایت‌های چند‌جانبه‌ای از سوی سازه‌ای‌ها و برخی حمایت‌های گسترده‌ای را در بین فعالان حوزه آب و محیط‌ زیست دارند. البته به سبب اهمیت بخش آب در این سال‌ها، احتمال مطرح‌شدن گزینه‌های مرتبط با بخش آب بیش از دیگران است و به همین دلیل اسامی مطرح‌شده اغلب سابقه مدیریتی در بخش آب دارند. از سویی به‌ نظر می‌رسد جوانان پیشنهادی، در بین فعالان محیط ‌زیست و استان‌های آسیب‌دیده از حکمرانی نادرست آب، از اقبال بیشتری برخوردارند. 

 رضا اردکانیان

رضا اردکانیان، معاون اسبق وزیر نیرو و مدیر ایرانی سازمان ملل در برنامه جهانی آب، یکی از مطرح‌ترین گزینه‌هایی است که حمایت فعالان حوزه آب را هم به عنوان پشتوانه دارد. او که سابقه مدیریتی در بخش آب در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد، همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های برجسته برای این پست در گمانه‌زنی‌ها مطرح شده است. این‌بار که برای بار چندم نام او به ‌عنوان گزینه پیشنهادی مطرح می‌شود، مخالفانش ساز مخالف را کوک کرده‌اند و سعی دارند برچسب تابعیت دوگانه را به او بچسبانند که در صورت طرح نام او از سوی رئیس‌جمهور، او از راه‌یافتن به کابینه بازماند. ادعایی که اردکانیان همین چند روز پیش در گفت‌وگو با ایسنا، آن را صراحتا رد می‌کند. اردکانیان مدرک کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت آب خود را از دانشگاه مک‌مستر کانادا گرفته و ١٠ سال سابقه همکاری با UN_Water  و دانشگاه سازمان ملل متحد در کشور آلمان را دارد. او در دولت اصلاحات، معاون بیطرف در بخش آب بوده است. از دیگر سوابق اجرائی او می‌توان به مدیر برنامه دهه جهانی آب در سازمان ملل متحد و نایب‌رئیس انجمن آب‌شناسی ایران اشاره کرد.

 وفا تابش

وفا تابش، یک گزینه سیاسی در بین دیگر اسامی مطرح‌شده است. او یکی از دانشجویان پیرو خط امام است که در دوران تحصیل در رشته مهندسی عمران دانشکده پلی‌تکنیک دانشگاه امیرکبیر با همراهی دیگر اعضای مرکزی، سفارت آمریکا را اشغال کردند. تابش کارشناسی مهندسی عمران خوانده و مدیر ساخت سد کرخه و کارون ۳ نیز بوده است. همچنین از تابش به‌عنوان یکی از مدیران عالی در بخش خصوصی در حوزه آب نیز یاد می‌شود. شنیده شده تابش مورد حمایت برخی از هم‌حزبان خود و البته وزیر پیشنهادی نیرو برای کابینه دوازدهم است که نتوانست آرای لازم را برای ورود به این جایگاه از آنِ خود کند.

 عباس علی‌آبادی

عباس علی‌آبادی، از دیگر گزینه‌هایی است که در روزهای آخر، نامش در بین گزینه‌های وزارت نیرو شنیده شد. او یک مدیر ارشد اجرائی ایرانی است که درحال‌حاضر مدیرعامل اجرائی گروه مپنا به‌شمار می‌رود. او از سال ۱۳۸۸ به این مقام منصوب شده است. علی‌آبادی پیش‌تر معاون وزیر نیروی سابق در امور برق و انرژی و مدیر‌عامل پیشین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم بوده است. علی‌آبادی در هر سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکترا، در رشته مکانیک تحصیل کرده است. سابقه او در هر دو بخش برق و آب، از او گزینه مناسبی برای این پست می‌سازد. از سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی، می‌توان به فعالیت در جهاد کشاورزی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیر‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد. از او به‌عنوان یکی از حامیان بخش خصوصی فعال در صنعت برق ایران هم یاد می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از وزرای دولت یازدهم که اکنون نیز در کابینه دوازدهم حضور دارد، البته نه در جایگاه وزیر، از حامیان اصلی او نزد رئیس‌جمهور است.

 سیدمحمد صادق‌زاده

سیدمحمد صادق‌زاده از سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) منصوب شد و جای آرمودلی را گرفت. صادق‌زاده، اولین رئیس است که بر اساس اساسنامه جدید این سازمان، در حکم معاونت وزیر نیرو خواهد بود. قبلا سانا تحت مدیریت توانیر و معاونت امور برق و انرژی فعالیت داشت. او بعد از مدتی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی توانیر معرفی شد و در کمتر از دو سال، توانست به معاونت وزرات نیرو برسد. از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی وزارت نیرو یاد می‌شود که حمایت بخش برق را نیز پشتوانه خود خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید