آلمان قرارداد پیش خرید متانول از ایران را امضا کرد

کدخبر: ۱۸۱۸۹۹
یک مسوول صنعت پتروشیمی ایران از امضای قرارداد پیش خرید متانول یک شرکت بزرگ آلمانی با یک مجتمع آماده بهره برداری کشورمان خبر ‌داد.
آلمان قرارداد پیش خرید متانول از ایران را امضا کرد

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «حسن بیگی» اعلام کرد پیشرفت ساخت طرح پتروشیمی مرجان به بیش از 96 درصد رسیده است و تولید محصول آن امسال آغاز می‌شود.

وی که مدیرعامل این طرح است، تاکید کرد با امضای قرارداد پیش خرید متانول با شرکت آلمانی، «منابع مالی برای تامین و تکمیل پتروشیمی مرجان تامین می شود».

بیگی افزود: با امضای این قرارداد در مدت 2 سال کل هزینه های سرمایه گذاری پتروشیمی مرجان بازگشت داده می شود.

وی تاکید کرد «مرجان نخستین طرح پتروشیمی است که موفق شد قرارداد پیش فروش محصول خود را با شرکت‌های اروپایی امضا کند».

به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش می یابد.

پتروشیمی مرجان در صورت بهره برداری کامل، از ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول برخوردار است که خوراک این طرح توسط پالایشگاه های پارس جنوبی تامین می شود.

پیش بینی می‌شود امسال سه طرح جدید تولید متانول شامل طرح‌های پتروشیمی مرجان، مرحله نخست پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی کاوه (به عنوان بزرگ ترین طرح تولید متانول ایران و خاورمیانه) در مدار بهره برداری قرار گیرند که با راه‌اندازی این سه طرح تا پیش از پایان امسال ظرفیت تولید متانول ایران با افزایش بیش از 2 برابری، از مرز 10 میلیون تن در سال عبور می‌کند.

در سال 1392 میزان صادرات محصولات پتروشیمی 12 میلیون و 800 هزار تن بود که در پایان سال 1395 به 20 میلیون و 400 هزار تن افزایش یافت.

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در دوره زمانی سال های 1392 تا 1395 با بیش از 9 درصد رشد از ناحیه اجرای 12 طرح تولیدی و یک طرح توسعه ای سرویس های جانبی، بیش از پنج میلیون تن رشد کرد.

تولید صادرات محور و برون نگر از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید