تضمین وزیرخارجه آمریکا به اروپا برای امنیت تجارت با ایران

کدخبر: ۱۸۶۹۶۶
همزمان با فشارهای جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اروپایی به کنگره و دولت آمریکا درخصوص لزوم حفظ برجام، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت ترامپ نمی‌خواهد مانع تجارت اروپا و ایران شود.
تضمین وزیرخارجه آمریکا به اروپا برای امنیت تجارت با ایران

به گزارش «ایسنا» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، تیلرسون تاکید کرد که ترامپ به‌طور کاملا شفاف اعلام کرده است که نمی‌خواهد در مبادلات تجاری ایران و اروپا که بخش عمده‌ای از آن در راه است، مداخله کند. او افزود: «شما (اروپایی‌ها) می‌توانید چیزی را که می‌خواهید انجام دهید.»

تیلرسون در شرایطی اعلام کرد که دولت ترامپ قصدی برای منع تجارت اروپا و ایران ندارد که به‌دنبال سنگ‌اندازی‌های آمریکا در راه برجام یکی از نگرانی‌های اصلی تهران و پایتخت‌های اروپایی این مساله است که تحریم‌های تازه آمریکا مانع از گسترش تجارت و تبادلات میان ایران و دیگر کشورها شود. در این زمینه زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، لغو برجام را خطری بزرگ ارزیابی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای اقتصاد آلمان مضر توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با «هندلزبلات آلمان»، انتقاد شدیدی به سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مواضع وی در قبال برجام وارد کرده و تحریم‌ها علیه ایران را همچنین حمله به مدل صادرات آلمان دانست.

به گفته وزیر خارجه آلمان، امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آلمانی جرات ندارند با ایران تجارت کنند چراکه می‌ترسند به سرعت از طرف تحریم‌های ملی ایالات متحده آسیب ببینند. همچنین این شرکت‌ها با هدف کسب اعتبار برای مبادلات تجاری با ایران مشکل دارند زیرا بانک‌ها به‌دلیل موضع آمریکا در قبال این مساله، رویکرد محتاطانه‌ای را در برابر این‌گونه تامین اعتبارها دارند. گابریل به این موضوع اشاره کرد که ترامپ قصد دارد با استفاده از ابزار سیاست خارجی آنچه را که با تلاش فراوان سلف او، باراک اوباما به‌دست آمده یعنی توافق هسته‌ای با ایران، نابود کند. این مقام آلمانی، زیرسوال قرار دادن توافق هسته‌ای با ایران را خطایی بزرگ ارزیابی و تاکید کرد: «پایان برجام درحال‌حاضر بزرگ‌ترین خطر سیاست خارجی است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید