خروج دلار از مبادلات ارزی

کدخبر: ۱۹۲۷۸۱
رئیس کل بانک مرکزی از توقف فعالیت های ارزی با دلار خبر داد.
خروج دلار از مبادلات ارزی

به گزارش اقتصادنیوز ، ولی الله سیف، حذف دلار از سبد ارزی کشور را سیاست این بانک عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر هیچ فعالیت ارزی را به دلار انجام نمی‌دهیم. در حقیقت تنها وابستگی ما به دلار درخصوص قیمت نفت است چون بازارها با دلار قیمت‌گذاری می‌شود اما در همین حوزه هم بهای نفت را به یورو دریافت می‌کنیم. به هر طریق ایران مبادله با دلار را از اقتصاد خود خارج کرده و یورو در این مبادلات از وجه غالب برخوردار است.»

سیف با اشاره به تلاش ایران برای انعقاد پیمان‌هایی با دیگر کشورها برای استفاده از واحد پول طرفین تاکید کرد: «مبادلات ایران با یورو، روبل روسیه و درهم امارات انجام می‌گیرد ضمن اینکه با انعقاد قرارداد سوآپ ارزی با ترکیه که اخیرا صورت گرفته زمینه برای داد و ستد دو کشور با واحد پول طرفین فراهم شده است.»

به گفته سیف ایران با ۲۰ کشور قرارداد پیمان پولی و حساب مشترک بسته و این قرارداد با دو کشور ترکیه و پاکستان نهایی شده یعنی در حال حاضر فرآیند ابلاغ به نظام بانکی دو کشور در حال انجام است. سیف با تاکید بر مذاکرات انجام شده با روسیه افزود: «سوئیچ بین کارت‌های بانکی ایران و روسیه برقرار شده و اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه از دهم دسامبر اجرایی می‌شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید