وزیر نیرو: میزان بارش فصل پاییز نسبت به پارسال 25 درصد کاهش داشت

کدخبر: ۱۹۵۵۳۶
وزیر نیرو با بیان اینکه متوسط بارش ها در ایران یک سوم جهانی است، گفت: میزان بارش فصل پاییز در کشور 25 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته و 50 درصد کمتر از متوسط درازمدت بارش ها بود.
 وزیر نیرو: میزان بارش فصل پاییز نسبت به پارسال 25 درصد کاهش داشت

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان در نشست شورای همیاران آب استان کرمان در محل استانداری این شهر افزود: تا پایان فصل زمستان نیز پیش بینی می شود حدود 15 درصد در بهترین حالت کمتر از سال گذشته بارش خواهیم داشت.

وی گفت: خشکی و نیمه خشکی جزو طبیعت اقلیم کشور است و با این آب و هوا شگفتی هایی ازجمله قنوات را خلق کرده ایم.

*توسعه کشور آب محور است

وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه پایدار با 17 هدف به تایید کشورها رسیده گفت: توسعه کشور آب محور است و در دولت تدبیر و امید توسعه آبی کشور قابل مشاهده است.

به گفته اردکانیان اساس برنامه امروز در مناطق بسیاری از دنیا که مشکل مدیریت آب دارند مدیریت بر پایه همکاری نزدیک و گفت وگوی چند جانبه مبتنی بر آب بوده و در کرمان این برنامه، طرح همیاران آب است که بخوبی در حال اجراست.

وی تصریح کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چنین روزی قطعنامه ای به تصویب رساند که مبنای عملیاتی آن همین فعالیتی است که در کرمان طرح همیاران آب نام دارد و در سال گذشته تحت عنوان دهه بین المللی آب و توسعه پایدار به مدت 10 سال اجرایی شد و راه صحیح مصرف آب در استان کرمان را تایید می کند لذا وزارت نیرو به صورت جد از این طرح حمایت می کند.

اردکانیان ادامه داد: اساس برنامه در کشورهای درحال توسعه برنامه پیشنهادی من به ریاست جمهوری برای ارائه به مجلس بود لذا بر همین اساس در محدوده استان ها نیز اساس کار آب بر همیاران و ذینفعان آن قرار داده می شود.

وی گفت: امیدوارم در وزارت نیرو کمک حال طرح همیاران آب باشیم و کرمان به عنوان نمونه و الگو برای استان های دیگر ازجمله کم آب و بهره مند قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو افزود: پیش نیاز کم آبی عزم جزم مدیران ارشد و دولت در تدارک فضایی برای اجرای طرح همیاران آب است.

وی اظهار کرد: توانایی تبیین و تدوین اهداف مشترک، توانایی و امکان دیدن نقش آب در توسعه و موفقیت سازمان ها، دنبال کردن آمایش آب محور در استان کرمان ازجمله پیش نیازها و تضمین فضای اجرای طرح همیاران آب است و مدیریت نقشی تعیین کننده در اجرای این طرح دارد.

اردکانیان با بیان اینکه نکته اصلی در توسعه پایدار استان کرمان مبحث آب است و این موضوع در تمامی استان ها نیز موضوعیت دارد گفت: یکی دیگر از تضمین های مهم برای تداوم این ایده و آرمان و به ثمر نشستن حفظ چارچوب های منافع ملی کشور است به اندازه اهمیت سازمانی و ندیدن موضع آب ما را از رسیدن به هدف دور می کند.

وی با بیان اینکه افراد موفق در حوزه آب باید تشویق شوند افزود: سطح توسعه یافتگی در مدیریت استان کرمان و تمامی نهادها نشان می دهد نگرانی برای استان کرمان وجود ندارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: گام های ارزنده ای در طرح همیاران آب استان کرمان برداشته شده است و بهترین شیوه تبلیغ برای استفاده صحیح از آب در استان کرمان در حال اجرا است.

وی گفت: تکمیل طرح همیاران آب استان کرمان در کشور تاثیر مثبتی خواهد داشت و سرمایه گذاری روی مستندسازی این طرح و به مشارکت گذاشتن و تکمیل آن و توجه به ارتباط با افکار عمومی باید دغدغه مدیران شود و تداوم داشته باشد.

اردکانیان افزود: جلساتی به منظور عملیاتی کردن برنامه دولت دوازدهم در حوزه آب و محیط زیست بین سازمان ها و وزارتخانه های ذیربط آغاز کردیم که گسترش پیدا خواهد کرد و یکی از بحث ها پس از دریافت گزارش مکتوب شورای همیاران آب استان کرمان کمک هایی برای عملیاتی شدن برنامه های این استان در وزارت نیرو بحث خواهد شد.

وی بیان کرد: استان کرمان با مجموعه چالش هایی که در حوزه اب با آن مواجه است در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد مطلوب این وزارت خانه وجود مجموعه ای است که بروزترین مکانیزم حل و فصل مسائل آب در ارتباط با توسعه استان کرمان است و وزارت نیرو از همت مسئولان این استان حمایت می کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه دستورالعمل تشکیل بازار آب در مردادماه سال جاری تدارک دیده شد گفت: این طرح امروز آماده عملیاتی شدن است و نخستین تجربه ها را می تواند منطبق با نیازهای شما عرضه کند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه ها قائم مقام وزیر نخواهند داشت افزود: علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان به عنوان مشاور وزیر نیرو می باشد و با این انتخاب ارتباط سیستماتیک و سازمان یافته طرح همیاران آب استان کرمان را دنبال می کنیم و این وزارتخانه تنها محدود به این کار نمی شود و طرح های دیگر را نیز دنبال خواهد کرد.

اردکانیان عنوان کرد: با حضور کشورهای رقیب میزبانی تنها مرکز قنات تحت پوشش سازمان ملل به ایران داده شده است.

وی گفت: این مرکز دوران نه چندان فعالی را طی کرده و از این پس بطور جدی تر از گذشته فعال خواهد شد و پست مدیریت این مرکز با برنامه شایسته گزینی انتخاب خواهد شد و در وزارت نیرو برای مسئولیت های مهم شرایط احراز مدیر مربوطه را مشخص کنیم و طی فراخوانی افراد واجد شرایط انتخاب می شوند.

وی با بیان اینکه باید وزارت نیرو با همکاری جهاد کشاورزی توجه بیشتری به قنوات داشته باشد افزود: پست معاونت در وزارت نیرو برای قنوات با وجود کاهش معاونت ها عملی نیست و چنین مرکزی می تواند محمل خوبی برای توسعه استان کرمان باشد.

استان معدنی کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی طرح همیاران آب را از سال 93 با همکاری استاندار کرمان، دستگاه های اجرایی و کارشناسان مربوط به مرحله اجرا گذاشت و این طرح تا به امروز دستاوردهای خوبی داشته و در استان کم آب کرمان که سالها دچار خشکسالی است موجب صرفه جویی خوبی شده است.

وزیر نیرو به منظور سفری 2 روزه امروز به استان کرمان سفر کرد و شرکت در چند نشست و افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه در دستور کار وی قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید