عوامل موثر در کاهش قیمت مسکن

کدخبر: ۱۹۶۷۲۲
تسنیم : کارشناس مسکن با پیش بینی این‌که نوسان بازار سکه و دلار در آینده نزدیک باعث خروج سرمایه از این بخش ها و حرکت آن به سمت سایر بازارهای اقتصادی از جمله مسکن می شود،گفت: این اتفاق باعث کاهش سوداگری در صنعت ساختمان و در نتیجه کاهش قیمت مسکن می شود.
عوامل موثر در کاهش قیمت مسکن

عباس شوکتی اظهار کرد:افزایش قیمت مسکن که از طرف برخی افراد مطرح می شود، واقعیت ندارد چرا که اتفاق تازه ای در بازار نیفتاده است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید در تمامی بازار ها حرف اول و آخر را می زند و با ایجاد جو روانی نمی توان قیمت مسکن را افزایش داد، تصریح کرد: حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور داریم. مالکان این واحد ها  به دلیل اینکه در گذشته با ساخت و فروش ساختمان سود های چند صد درصدی عایدشان می شد، به سود ۳۰ درصدی قانع نیستند.

وی با اشاره به این‌که این افراد همچنان منتظر قیمت های عجیب و غریب مانده اند، افزود: غافل از این‌که اولا باید بر این مسئله تاکید شود که گرانی قیمت مسکن در کار نیست. دوم اینکه واحدهای این اشخاص به مرور زمان از لیست نوسازها خارج می شود،  نکته سوم اینکه با اجرایی شدن مالیات بر خانه های خالی -که در دست اجراست- به شدت متضرر می شوند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه عرضه خانه های خالی به بازار می تواند کاهش قیمت ها را به همراه داشته باشد، گفت: بانک ها اصلی ترین نقش را در بازار مسکن عهده دار هستند؛ از یک طرف تقویت بخش مسکن جز از طریق تسهیلات امکان پذیر نیست و از طرف دیگر بانک ها با ورود مستقیم به ساخت مسکن تبدیل به بزرگ ترین مالک واحدهای خالی اعم از مسکونی و تجاری شده اند. 

شوکتی با اشاره به اینکه در آینده قطعا هزینه های ساخت و ساز و صدور پروانه از سوی شهرداری ها به طور طبیعی افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: پیش بینی می شود در سه ماهه پایانی امسال شاهد افزایش صدور پروانه های ساختمانی باشیم چرا که سازندگان از افزایش معمول تعرفه های شهرداری با شروع سال جدید آگاه هستند.

به گفته وی، نوسانات  بازار طلا و سکه باعث خروج سرمایه از این بخش ها و حرکت آن به سمت سایر بازارهای اقتصادی از جمله مسکن می شود، موضوعی که باعث رونق این بخش، کاهش سوداگری و در نتیجه ارزان شدن مسکن می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید