کارشناس اقتصادی:نگاه مجلس به تبصره های 18 و 19 باید از زاویه دید دولت باشد

کدخبر: ۱۹۷۴۳۱
یک کارشناس مسایل اقتصادی توجه به تبصره های 18 و 19 لایحه بودجه سال آینده کل کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی هم باید در بررسی این دو تبصره نگاهی مانند دولت داشته باشد.
 کارشناس اقتصادی:نگاه مجلس به تبصره های 18 و 19 باید از زاویه دید دولت باشد

آرمان خالقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:آنچه که در باره تبصره های اصلی لایحه بودجه سال آینده مانند 14، 18 و 19 مطرح می شود بحث تامین منابع برای پروژه های دولت است.

وی ادامه داد: تبصره 18 بیشتر به ایجاد اشتغال برای جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی معطوف است که بخشی از آن برمی گردد به بحث منابع حاصل از هدفمندی رایانه ها که برای طرح های تولید اشتغال و آموزش و کمک به کار جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص داده می شود.

خالقی خاطرنشان ساخت: یک سری منابع در این تبصره پیش بینی شده است و همچنین نحوه توزیع آنها بیان شده که چقدر در صندوق توسعه ملی ذخیره شود و یا سپرده گذاری نزد بانک عامل شود که باز برای اعطای تسهیلات برای جوانان و دانش آموختگان مصرف شود و بخشی هم برمی گردد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایجاد اشتغال از طریق این بخش انجام شود.

این فعال صنعتی گفت :تبصره 19 هم مربوط به استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی کشور است برای آنکه بیایند و پروژه های ناتمام و نیمه تمام کشور را که تعداد آنها هم زیاد است، تکمیل کنند.

خالقی به لحن و بیان رئیس جمهوری در توجه به این تبصره ها اشاره کرد و آن را نشانه اهمیت ویژه ای که رئیس جمهوری برای آنها قائل است ارزیابی کرد و افزود:این دو موضوع و نوع بیان رئیس جمهوری اهمیت آنها را نشان می دهد که این دو لایحه هم به لحاظ ایجاد شغل برای جوانان و بانوان برای دولت اهمیت ویژه ای دارد و از طرف دیگر پروژه های ناتمام است که دارد فشار مضاعفی را به بودجه دولت در تمام سال ها آورده و خواهد آورد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:پروژه های نیمه تمام سال ها است که بودجه کشور را به خود اختصاص می دهند و به نتیجه ای هم نمی رسند زیرا این پروژه ها آنقدر زیادند که منابع کافی به آنها اختصاص داده نمی شود و هرچقدر منابع هم داده می شود مستهلک شده و پروژه به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی، تبصره های مذکور می تواند تعیین تکلیف کرده و کمک کند که این پروژه ها نهایی شوند و دولت بتواند اگر پروژه ها عمرانی و یا زیرساختی هستند را به سرانجام رسانده تا زودتر به چرخه اقتصادی کشور وارد شوند بنابراین از این لحاظ خیلی اهمیت دارند.

خالقی خاطرنشان ساخت: مجلس هم باید همین نگاه را داشته باشد زیرا این دو تبصره اهمیت دارند و باید مورد توجه ویژه قرارگیرند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: منابعی هم که تخصیص داده شده به خصوص در تبصره 19 منابعی برای تقویت نظام بانکی کشور است تا آنها را کمک کند.

وی افزود:در این تبصره منابع به طور مستقیم به پروژه ها وارد نمی شود بلکه از طریق بانک ها تخصیص داده می شود و این موجب رونق فعالیت های بانکی است مشروط به آنکه بخش خصوصی نیز وارد شده و از این منابع تسهیلات بگیرد و آورده خود را هم اضافه کرده و پروژه ها را به نتیجه برساند.

خالقی گفت: به نظر اینها کارگشا خواهند بود و ایرادی که کمیسیون تلفیق وارد کرده است خیلی واضح نیست علت آن چیست.

کارشناس اقتصادی افزود:تبصره های مورد بحث هم اشتغال آفرین هستند و هم سرنوشت پروژه های ناتمام را که فشار زیادی برروی بودجه کشور تحمیل می کنند، روشن می سازد، بنابراین اهمیت زیادی دارند و باید نگاه مجلس هم مانند نگاه دولت باشد.

حسن روحانی در روزهای اخیر گفت: اگر تبصره های اصلی لایحه بودجه مانند 14، 18و 19 مورد توجه قرار نگیرد اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید