روند تغییرات عیدی کارمندان و کارگران در دولت روحانی + جدول

کدخبر: ۲۰۰۷۲۱
ایبنا: عیدی مشمولان قانون کار و همچنین کارمندان دولت تا ۴۵ روز آینده پرداخت می‌شود. رقم عیدی امسال کارگران یک میلیون و ۸۵۹ تا دو میلیون و ۷۸۹ هزار تومان و عیدی کارمندان نیز ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
روند تغییرات عیدی کارمندان و کارگران در دولت روحانی + جدول

بزودی و در روزهای پیش رو تا پایان سال جاری عیدی مشمولان قانون کار و همچنین کارمندان دولت پرداخت خواهد شد. طبق قوانین موجود، عیدی پایان سال کارمندان با تصویب هیات وزیران تعیین و ابلاغ می شود که این رقم در جلسه دیروز هیات دولت برای پایان سال ۹۶ مبلغ ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.



در عین حال، روش محاسبه و پرداخت عیدی کارگران و مشمولان قانون کار متفاوت بوده و طبق مصوبه مجلس، کارفرمایان باید در پایان هر سال حداقل ۲ برابر و حداکثر ۳ برابر حداقل دستمزد تعیین شده در هر سال (مصوبه شورای عالی کار) را به عنوان عیدی به کارگران پرداخت کنند.

بنابراین فرمول تعیین عیدی کارگران مشخص بوده و در زمان اعلام مصوبه شورای عالی کار مشخص خواهد بود. به بیان دیگر در اسفندماه امسال که شورای عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۷ کارگران را تعیین و تصویب می کند، می توان حداقل و حداکثر عیدی کارگران در پایان سال ۹۷ را نیز محاسبه کرد.

با این توضیحات، باید انتظار داشت در روزهای پیش رو و هفته های باقیمانده تا پایان سال جاری، شاغلان در بخش خصوصی و زیرمجموعه های دولتی عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت کنند.

هرچند رقم مربوط به عیدی و پاداش پایان سال کارگران متفاوت از کارمندان است، ‌ اما مسئولان کارگری کشور معتقدند عیدی تنها مزیت مشاغل کارگری نسبت به کارمندان بوده که البته آن هم از سوی بسیاری از کارفرمایان به دلایل گوناگون پرداخت نمی شود و هستند هزاران کارگری که بدون دریافت عیدی به استقبال نوروز می روند.

نگاهی به روند افزایش رقم عیدی پایان سال کارگران در سال های اخیر نشان می دهد که هر فرد مشمول قانون کار در پایان سال ۹۲ می توانست ۹۷۴ هزار و ۲۵۰ تومان تا یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان عیدی دریافت کند. ذکر این نکته الزامی است که میزان عیدی پایان سال کارگرانی که پایه حقوقی آنها بالاتر از رقم حداقل دستمزد سال جاری (۹۲۹۹۳۱ تومان) باشد نهایتا تا ۳ برابر این رقم یعنی مبلغ ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۷۹۳ تومان خواهد بود و امکان پرداخت بیشتر از این رقم وجود ندارد.

همچنین طبق حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار، حداقل عیدی نیز رقم یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۸۶۲ تومان خواهد بود. رقم قابل پرداخت به عنوان عیدی کارمندان نیز در پایان امسال رقم ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید