حال خوش اشتغال در البرز

کدخبر: ۲۰۱۸۷۴
اهش 3 درصدی نرخ بیکاری در استان البرز در سه ماه گذشته، دستاوردی از دولت تدبیر و امید است که نشان می دهد اشتغال به عنوان یکی از اولویت های امروز استان در آستانه جهشی قابل توجه قرار گرفته و پیگیری برنامه های دولت در این خصوص موفقیت های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
 حال خوش اشتغال در البرز

به گزارش ایرنا، استان البرز به واسطه مهاجرپذیری بالا جزء 5 استان نخست کشور در بخش بیکاری بود که اقدامات خوبی با هدف ایجاد اشتغال در این استان صورت گرفت و موفقیت های خوبی حاصل شد.

سهمیه تعیین شده برای استان البرز به منظور ایجاد اشتغال در سال جاری 33 هزار فرصت شغلی بوده که با تلاش هایی صورت گرفته در استان نه تنها این هدفگذاری تحقق یافته بلکه اکنون میزان اشتغال به رقم 45 هزار شغل نزدیک شده است و استاندار البرز اعلام کرده که قرار است استان در این خصوص به رکورد 60 هزار فرصت شغلی دست یابد.

گرچه 6 سال از تاسیس استان البرز می گذرد اما این استان هنوز هم در بخش زیرساخت ها با مشکلات اساسی مواجه است و برغم این موضوع مسئولان استان تلاش می کنند با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ضمن پوشش دادن این مشکل، در جهت توسعه اشتغال در استان اقدام کنند که نتیجه آن نیز به طور قطع عزت و سربلندی استان و کشور خواهد بود.

به گفته محمدعلی نجفی استاندار البرز در هفته اخیر در سمینار ملی با وزیر کشور و مدیران عامل بانک ها و در نهایت در دیدار با رییس جمهوری در زمینه اشتغال تصمیمات و اختیاراتی به استان ها داده شده که در روزهای آتی تشریح می شود.

در حوزه صنعت و معدن نیز اختیاراتی به استان البرز واگذار شده است و در بحث اصلاح قوانین نیز تصمیماتی در استان اتخاذ خواهد شد.

تقویت بخش خصوصی، هدایت درست تسهیلات در مسیر تولید و اشتغال، احصاء و شناسایی ظرفیت های اشتغالزایی در استان و بیش از همه تلاش برای انجام تعهدات در زمینه ایجاد اشتغال از عواملی است که حال خوشی برای اشتغال در البرز به وجود آورده است.

تداوم حضور موثر بخش خصوصی و حمایت از تولیدکنندگان در بخش هایی که به عنوان مزیت های استان البرز محسوب می شوند، نظیر بخش کشاورزی، صنعت به ویژه صنایع دارویی و غذایی تکمیل کننده گام های بلندی خواهد بود که در زمینه ایجاد اشتغال برداشته شده است.

لازمه اشتغال پایدار کمک به تولیدکنندگان برای تقویت زیرساخت های بازاریابی و توسعه فروش محصولات است که در این خصوص نیز مسئولان استان البرز به دنبال راهکارهایی موثر هستند که تضمین کننده درآمدزایی پایدار برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان باشد.

محمدعلی نجفی استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این استان در زمینه استفاده از تسهیلات بانکی از استان های برتر کشور است، گفت: این روند باید تداوم پیدا کند تا برنامه ها برای ایجاد اشتغال به طور کامل اجرا شود.

نجفی همچنین اظهار داشت: طرح هایی نظیر طرح تکاپو باید به جریان بیفتد که البته در البرز شروع شده و تا آخر تیرماه تمام منابع اعتباری باید جذب شود‌.

وی ادامه داد: جلسه ویژه ای با حضور دهیاران و مسئولان ملی برای تقویت اشتغال روستایی خواهیم داشت، از سویی تکلیف بانک های تعلل کننده نیز باید روشن شود.

وی با بیان اینکه بانک های استان در این زمینه همکاری داشته اند، بیان کرد: در مشاغل خانگی هم‌جلسه ویژه ای تشکیل داده شود و تکلیف بانک هایی هم که تعلل می کنند روشن شود. تا اسفند ماه 21 هزار و 500 شغل در بخش صنعت باید محقق شود.

نجفی با بیان اینکه 823 میلیارد تومان از منابع خوب استان برای تحقق اشتغال بخش صنعت است، گفت: ما می توانیم اشتغال استان را به 65 هزار شغل به صورت صددرصد برسانیم و موجی از این حرکت به راه خواهد افتاد و مهم تر از آن تثبیت شغل های ایجاد شده است.

جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در دسترس ترین مسیر برای رونق تولید و اقتصاد و ایجاد اشتغال است و ضرورت دارد برای تحقق این هدف مهم و دستیابی به آثار گرانب های آن موانع موجود برداشته شده و قوانین جهت روان سازی سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور به تصویب رسیده و اجرا شود.

تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه گذاری به ویژه در بخش صنعت و تولید است که سرمایه گذاران را به حضور مستمر و جدی تر در کشور ترغیب می سازد و ایجاد هرگونه مانع در این مسیر رونق تولید و اقتصاد کشور را با خلل مواجه می کند.

در مسیر تسهیل سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال علاوه بر دولت، دیگر قوا نظیر مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین مناسب برای حمایت از سرمایه گذاری و قوه قضاییه با اجرای قوانین حمایت از سرمایه گذاران و ایجاد محیطی امن برای سرمایه گذاری در کشور در این فرآیند نقش آفرین هستند.

سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز باید با شناخت درست نسبت به شرایط امروز کشور و نیازهای توسعه ای آن، با شناسایی درست ظرفیت های موجود، آمادگی لازم را برای حضور موثر در فرآیند رونق تولید و ایجاد اشتغال داشته باشند.

استان البرز در بین استان های کشور با دارا بودن بیش از 3 هزار و 500 واحد تولیدی و تولید بیش از 100 برند معتبر کشور در آن از استان هایی است که بیش از همه آمادگی جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف را دارد و مسئولان استان نیز اعلام کرده اند که زیرپای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنند.

استاندار البرز گفت: باید زمینه جذب سرمایه گذار را با حداکثر امکانات و حداقل اعتباراتی که باید صرف شود، فراهم کرد. زمین کم قیمت و کاهش هزینه های دریافت مجوز فعالیت ازجمله راهکارهای مهم در این زمینه به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه امروز تولید کننده شرایط را به خوبی درک می کند و همراهی لازم در البرز برقرار است، گفت: البرز در صنعت رتبه نهم بود که اکنون به رتبه هفتم رسیده که در این زمینه در ستاد تسهیل ورفع موانع اقدامات موثری درحال انجام است.

ایرج موفق رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت تسهیل سرمایه گذاری برای توسعه استان البرز، گفت: جذب سرمایه گذاری بیشتر مسیری است که به رونق صنعت و تولید ختم می شود و در این فرآیند باید همه بخش ها نقش خود را ایفا کنند.

موفق همچنین گفت: استان البرز با ظرفیت های بالایی که در تولید و صنعت دارد به ویژه در زمینه تولید دارو با جذب سرمایه گذاری بیشتر می تواند مشکل اشتغال خود را به طور کامل حل کند.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت که روند اشتغالزایی در این استان با وحدت و همدلی موجود رو به رشد است.

محمد جواد کولیوند افزود: امروز حل بسیاری از مشکلات این استان در سایه وحدت و همدلی محقق شده و امید می رود هرچه بیشتر بتوانیم به تامین خواسته های مردم و رفع نیازهای آنان بپردازیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های خوبی در استان البرز به ویژه در بخش کشاورزی برای اشتغالزایی وجود دارد که باید با اتکاء به سیاست های اقتصاد مقاومتی برای تحقق آنها تلاش بیشتری داشت.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه مهاجر پذیری سهم بسزایی در بیکاری استان البرز دارد، اما انتظارمی رود این مهم نیز در سایه همدلی و همفکری هرچه بیشتر بین مسئولان و مردم رفع شود.

کولیوند اضافه کرد: براساس آمار گزارش شده ازظرفیت های صنعتی و تولیدی دراستان البرز درسالجاری برای تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی و اشتغالزایی بهره خوبی برده شد که باید همچنان درسایه همدلی بتوانیم بخشی از عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

کولیوند همچنین گفت: حضور اثربخش سرمایه گذاران در فرآیند تولید و صنعت استان می تواند آثار ارزشمندی در رونق و ایجاد اشتغال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی ظرفیت های موجود بخش خصوصی و بخش هایی که به عنوان مزیت البرز محسوب می شوند و جذب سرمایه گذاران در این بخش ها نظیر تولید دارو و بخش آی.تی می تواند رونق تولید را برای استان به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: استان البرز با دارا بودن بیش از سه هزار و 500 واحد صنعتی پتانسیل های فراوانی برای ایجاد درآمد و اشتغال زایی دارد.

کولیوند اظهار کرد: درسال گذشته 11 شرکت خارجی در استان البرز حضوریافتند که 535میلیون دلار سرمایه گذاری داشتند. یکی از بحث های جدی اشتغال و تولید جذب سرمایه گذاری است که این مهم تنها با اتحاد و انسجام بین متولیان امور اجرایی محقق می شود.

رییس اتاق بازرگانی البرز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جذابیت های موجود در البرز برای جذب سرمایه گذار خارجی، از آمادگی صاحبان صنایع استان البرز برای همکاری مشترک با فعالان کشورها خبرداد و اظهار کرد: البرز با برخورداری از سه هزار و 500 واحد صنعتی به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است که در بخش های مختلف از جمله دارویی٬ بهداشتی، قطعات خودرو ٬ لوازم خانگی و کشاورزی دارای ظرفیت های بی بدیل است.

رحیم بنامولایی با اشاره به وجود واحدهای تولیدی متعدد در استان، گفت: ایجاد تحول در صنعت و بهبود فضای کسب و کار سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی را طلب می کند.

وی افزود: قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری خارجی باید به نحوی تنظیم شود که با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی داشته باشد و بستر را برای توسعه صادرات مهیا کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البر نیز با اشاره به اهمیت پشتیبان ها در مشاغل خانگی و تسری آن به اشتغال روستایی، گفت: مهمترین مساله در اشتغال روستایی استفاده از ظرفیت پشتیبان ها برای اتصال زنجیره تولیدات اشتغال روستایی به بازار کار است.

اسماعیل خلیلی افزود: باید در طرح های ارائه شده پشتیبان ها نیز تقویت شوند زیرا اشتغال هدفمند شده ومحصولات بهتر وبا کیفیت وهزینه مناسب به بازار عرضه می شود.

وی در ادامه تعداد طرح های رسیده درقالب طرح اشتغال فراگیر وروستایی به دبیرخانه را اعلام و اظهار داشت: در این کمیته 17 طرح با میزان اشتغال 419 نفر برای ارجاع به بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امسال 106 طرح اشتغال فراگیر و روستایی با 60 درصد پیشرفت اجرایی شده است. در اشتغال فراگیر 8 بانک عامل معرفی شده و تسهیلات نیز با نرخ 2 الی 8 درصد تخصیص پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: واحدهای درخواست کننده تسهیلات در مجموع 823 میلیاردتومان دریافت کرده اند. در بخش مشاغل خانگی نیز 29 میلیاردتومان اعتبار در نظر گرفته شده که 55 درصد آن در بخش خدمات بوده است.

استان البرز دارای ظرفیت های بسیار بالایی در بخش های کشاورزی، صنعت، تولید به ویژه تولیدات دارویی و غذایی است که استفاده از همه آنها می تواند گره گشای مشکل اشتغال در استان باشد. علاوه بر این ظرفیت سازی و احصا و شناسایی ابعاد جدید ظرفیت ها برای اشتغال نظیر فضای مجازی و فناوری ارتباطات نیز استان را در مسیر رفع کامل مشکل بیکاری یاری می رساند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید