چند اتفاق مهم اقتصادی که در داغی اخبار حوادث گم شد

کدخبر: ۲۰۲۴۳۹
بعد از گذشت چهار روز از هواپیمایی که در مسیر یاسوج قرار داشت، هنوز تب و تاب این خبر در رسانه‌ها و جامعه نخوابیده بود که امروز هم خبری مبنی بر خروج یک قطار باری از ریل منتشر شد که اخبار اقتصادی مهمی همچون بازگشت نرخ دلار به 4500 تومان و افزایش قیمت خودروهای داخلی در لابلای اخبار سوانح کم‌رنگ شد.
چند اتفاق مهم اقتصادی که در داغی اخبار حوادث گم شد

اما  در این میان از دیگر خبرهای مهمی که امروز توجه بسیاری از خوانندگان را به خود جلب کرد، واژگونی یک قطار باری  بود. حدود ساعت ۱۱:۳۰ امروز، شرکت راه‌آهن اعلام کرد که چند واگن از یک قطار باری در محدوده خط فرعی شهرستان کاشمر واژگون شده است که خوشبختانه در جریان این اتفاق، هیچ مشکلی برای مسافر یا خط ریلی به وجود نیامده است.

ارز در مسیر ارزانی

از بحث سوانح که بگذریم، در میان اخبار اقتصادی امروز، ادامه سیر نزولی نرخ دلار که حدود یک هفته از آغاز آن می‌گذرد، از مهم‌ترین خبرهاست. چراکه پس از گذشت بیش از یک ماه نرخ دلار به حدود ۴۵۰۰ تومان برگشت و امروز قیمت دلار در بازار ۴۵۲۷ تومان معامله شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با قیمتی حدود یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان به فروش رسید که این رقم نسبت به روزهای قبل از تعطیلات حدود ۵۰۰۰ تومان کاهش دارد.

باز عید نزدیک شد و خودروها گران

در گزارش دیگری، ایسنا بازار خودرو را در آستانه عید بررسی کرده است. بر این اساس با نزدیک شدن ایام نوروز بار دیگر قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش مواجه شده است؛ به گونه‌ای که پراید SE۱۱۱ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵SLX معادل ۴۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ معادل دو میلیون تومان، پژو پارس سال دو میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ مدل وی‌۸ معادل دو میلیون تومان، رانا ۸۰۰ هزار تومان، دنا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساندرو یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساندرو اتومات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساندرو استپ‌وی یک میلیون تومان، ساندرو استپ‌وی اتومات دو میلیون تومان، پارس تندر دو میلیون تومان، تندر ۹۰ پلاس اتومات دو میلیون تومان و تندر ۹۰ E۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار افزایش قیمت داشته‌اند.

ضرر برای بانک‌ها

در بخش کلان نیز در حالی که انتظار می‌رفت انتشار اوراق گواهی سپرده ٢٠ درصدی، ورود منابع به بانک‌ها را به همراه داشته و موجب جذب بخشی از نقدینگی شود، آنچه اکنون در بانک‌ها مشاهده می‌شود این است که اغلب مشتریان برای بستن حساب‌های سپرده سالانه ۱۵ درصد مراجعه و برای تبدیل آن به اوراق گواهی ۲۰ درصدی اقدام می‌کنند؛ جریانی که به وضوح و به اذعان مدیران بانکی به ضرر بانک‌ها تمام خواهد شد.

بعد از نوساناتی که در بازار ارز ایجاد شده و تقاضا برای خرید دلار بالا رفت و قیمت‌ها را تا مرز ۵۰۰۰ تومان پیش برد، بانک مرکزی سرانجام تصمیم به اجرای بسته‌ای گرفت تا بتواند در نتیجه اجرای آن بازار ارز را با جذب نقدینگی کنترل کند. با توجه به این‌که یکی از انتقادات مطرح شده طی ماه‌های اخیر کاهش دستوری سود بانکی و ورود منابع از بانک‌ها به سمت بازار ارز بود، بانک مرکزی یکی از راه‌های جذب نقدینگی را برگشت دوباره منابع به شبکه بانکی دانست و از این‌رو در بسته ارزی خود انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد را در دستور کار قرار دارد.

ورود برای عرضه رسمی ارز دیجیتالی ایرانی

در خبری دیگر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تایید خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود به ارزهای دیجیتالی و اهمیت آنها در دنیای کنونی اشاره کرده و نوشته که در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست بانک در خصوص ارزهای دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی داشتم، مقرر شد این بانک اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. مدل آزمایشی برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.

گرانفروشی‌ را گزارش دهید

و اما باز هم تخلف در صنایع لبنی و گرانفروشی. امروز در گزارش دیگری اعلام شد که با افزایش غیرقانونی قیمت برخی واحدهای تولیدکننده لبنیات برخورد شده و این محصولات به نرخ‌های قبلی‌شان برگشته‌اند. لذا طبق تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مردم موارد گران‌فروشی را گزارش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید