۵۱ درصد کم‌بارشی کشور نسبت به بلندمدت

کدخبر: ۲۰۲۷۳۹
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کمبود ۵۱ درصدی بارش کشور طی پنج ماه گذشته خبر داد.
۵۱ درصد کم‌بارشی کشور نسبت به بلندمدت

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بارش کل کشور از ابتدای مهرماه ۹۶ تا روز شنبه (۵ اسفندماه) ۶۷ میلی‌متر ثبت شده است که در مقایسه با بلندمدت حدود ۵۱ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

کل کشور نسبت به سال قبل ۴۷ درصد کمبود بارش دارد

وی ادامه داد: در سال گذشته در همین بازه زمانی (از ابتدای مهر تا ۵ اسفند ماه) کل کشور ۱۲۶ میلی‌متر بارش دریافت کرده بود بنابراین با توجه به بارش ۶۷ میلیمتری امسال، نسبت به سال قبل ۴۷ درصد کمبود بارش داریم.


 

کم‌بارشی برخی استان‌ها وخیم گزارش می‌شود

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه تعدادی از استان‌ها طی پنج ماه گذشته با کم‌بارشی شدید مواجه شده‌اند، گفت: در بازه پنج ماهه گذشته سیستان و بلوچستان ۹۱ درصد، کرمان ۸۹ درصد، خراسان جنوبی ۸۶ درصد، یزد ۷۹ درصد و هرمزگان ۷۷ درصد نسبت به میانگین بلندمدت خود کاهش بارش دارند و وضعیت بارشی این استان‌ها وخیم گزارش می‌شود.

فاتح در ادامه با اشاره به استان‌های پربارش اظهار کرد: آذربایجان شرقی ۳۱ درصد، اردبیل ۳۰ درصد و آذربایجان غربی ۱۵ درصد افزایش بارش در پنج ماه گذشته داشتند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور همچنین به وضعیت بارشی تهران اشاره کرد و گفت: از اول مهر تا ۵ اسفند ماه ۹۶، تهران ۷۱ میلی‌متر بارش دریافت کرد که در مقایسه با بلند مدت ۴۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه شرایط دمایی ماه گذشته را نیز تحلیل کرد و گفت: در بهمن ماه ۹۶ کلیه استان‌های کشور بدون استثناء از حد مورد انتظار گرمتر بوده‌ند و مجموعه کشور ۲.۱ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت افزایش دما را تجربه کرد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در پایان با اشاره به اینکه تعدادی از استان‌ها افزایش دمای بیشتری را تجربه کردند، تاکید کرد: استان‌های کردستان و آذربایجان غربی ۳.۹ درجه سلسیوس، چهار محال و بختیاری ۳.۸ درجه سلسیوس و کرمانشاه ۳.۶ درجه سلسیوس گرمتر از حد طبیعی بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید