ردپای مافیای اقتصادی در افزایش قیمت تخم مرغ

کدخبر: ۲۰۲۷۴۲
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ردپای مافیای اقتصادی در افزایش قیمت کالاها به خصوص تخم مرغ دیده می شود، گفت که این مافیای اقتصادی برای کسب منفعت بیشتر اقدام به واردات اقلام مختلف می کند که متاسفانه دولتمردان به این موضوع توجهی ندارند.
ردپای مافیای اقتصادی در افزایش قیمت تخم مرغ

حسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا، نبود مدیریت درست و به دنبال آن عدم نظارت کافی را باعث افزایش قیمت کالاها دانست و گفت: کشور ما به نظام جامع تولید و مصرف یعنی همان چیزی که تمامی کشورهای پیشرفته از آن استفاده می کنند، نیازمند است. ما هنوز نتوانسته‌ایم میزان تولیدات داخلی و مصرفمان را در عرصه محصولات کشاورزی، دامی و سایر تولیدات صنعتی رصد کنیم تا براساس آن نیازهای مردم را مرتفع نماییم.

وی وجود نظام جامع را برای رصد بازار تولید و مصرف ضروری دانست و اظهار کرد: نظام جامع تولید و مصرف نداریم به همین دلیل در برخی مقاطع شاهد عرضه بسیار زیاد اقلامی همچون مرغ، تخم مرغ، برنج و روغن هستیم که دلیل آن واردات زیاد این کالاها در زمانی هست که نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد. این روند نتیجه ای جز افزایش قیمت کالاها و متضرر شدن تولید کنندگان و کشاورزان ندارد.

حسینی شاهرودی همچنین گفت: از طرف دیگر افزایش جهشی قیمت‌ها را در برهه‌هایی شاهدیم که این امر به دلیل عدم رصد بازار توسط وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی است. ما در کشوری زندگی می کنیم که قرار است براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در سال ۱۴۰۴ تبدیل به کشور  اول منطقه شویم اما با این روند کُند و لاک‌پشتی رسیدن به این مهم دور از ذهن به نظر می‌رسد.

به گفته وی کشورهایی همچون گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، عراق، ترکیه و حتی افغانستان، در برخی از زمینه‌ها از ما جلوتر هستند. ما در دولتمردان نمی بینیم که به دنبال برنامه جامع و چیدن پازلی در حوزه اقتصادی باشند که نقش هرکس در این پازل مشخص باشد. قطعا در این شرایط مجلس نیز حمایت‌های لازم را از این برنامه جامع خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نوسانات قیمت در بازار را ناشی از حاکم نبودن سیاستی بر آن دانست و  گفت: ما در کشور ستاد تنظیم بازار و قانون مرتبط با آن را داریم که باید مرتبا وضعیت بازار را رصد کند. نه اینکه الان که قیمت مرغ و تخم مرغ گران شده تازه فکر کند که می خواهد چه کاری انجام دهد. آن‌هم در شرایطی که چند ماه است این معضل را داریم.

وی افزود: سوال این است که آیا نتوانستیم در این مدت واردات مرغ داشته باشیم و یا اینکه مباحث دیگر پشت پرده است که به بهانه آنفلوآنزای مرغی واردات مرغ صورت می‌گیرد و به دنبال آن مرغ‌های تولیدی را معدوم کرده و خسارات به بیمه‌ها وارد می کنیم. قطعا پای مافیای واردات در میان است. افراد خاصی که به آنها مجوز واردات می دهند و افراد عادی نمی توانند همچون آنها کالایی را به داخل کشور وارد کنند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: فضا را برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می کنند تا از قِبَل آن مافیای بازار در کشور منفعت بیشتری را کسب کنند. این روند را در سایر اقلامی همچون برنج و شکر و حتی خودرو و وسایل ضروری شاهدیم.  همه از حضور مافیای اقتصادی نشأت می گیرد که متاسفانه در این شرایط دولتمردان توجهی نمی کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید