تشریح نقشه راه سال ۹۷ بورس کالای ایران

کدخبر: ۲۰۵۵۴۵
مدیرعامل بورس کالای ایران در پیام نوروزی خود به تشریح نقشه راه سال ۹۷ این بورس پرداخت.
تشریح نقشه راه سال ۹۷ بورس کالای ایران

 در پیام نوروزی حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران آمده است: نوروز دیگری در راه است و نویدبخش بهاری دوباره. بهاران؛ نماد شکوفایی است و نوزایی و گاه بدرقه سال سپری شده.

سال 96 با ستاره راهنمای «اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال» به پایان راه می رسد اما کارنامه ها ماندنی هستند و نیازمند بازخوانی و بهره گیری از تجارب گذشته برای برداشتن گام هایی استوارتر در آینده.

سال 96، همزمان با 50 سالگی بازار سرمایه ایران، «بورس کالای ایران» هم 10سالگی خود را پشت سر گذاشت؛ دهه‌ای آکنده از تلاش و دستاوردهای چشمگیر که نقطه اوج موفقیت ها، سال امسال بود.

بر این اساس رکوردشکنی ارزش کل معاملات و عبور از مرز 117هزار میلیارد تومان، ثبت رکوردهای جدید در حوزه معاملات فیزیکی و مشتقه و نیز حجم و ارزش معاملات پتروشیمی و کشاورزی بخشی از فرازهای روند صعودی «بورس کالای ایران» در سال سپری شده هستند.

آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی بر پایه محصولات جدیدی همانند زعفران، پسته و برخی گریدهای پتروشیمی، پذیره‌نویسی و معاملات ثانویه صندوق های کالایی، تصویب و آغاز معاملات کشف پریمیوم و نیز تکرار تجربه سال 95 در سبقت ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا از ارزش معاملات فیزیکی، از دیگر تحولات مثبت سال 96 «بورس کالای ایران» بود.

در حوزه کشاورزی نیز آغاز عرضه های صادراتی زعفران، عرضه گندم چهار استان در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی، افزایش حجم معاملات گندم به رقم بی‌سابقه 2میلیون تن، ارتقای تعداد انبارهای کشاورزی پذیرش شده به 94 مخزن، عرضه گسترده جوجه یکروزه، شروع معاملات پسته و انتشار اولین اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی صنعت طیور کشور در زمره نقاط عطف «بورس کالای ایران» در سال 96 است.

بی تردید دستیابی به چنین موفقیت‌های گران سنگی، مرهون همگامی قاطبه فعالان بازار است که به خروجی سیاست گذاری‌ها و تلاش بی‌وقفه کارشناسان و کارکنان «بورس کالای ایران» اعتماد کردند و به ما فرصت دادند با تکیه بر پشتیبانی بی‌دریغ‌شان، بر چالش‌ها و کاستی‌ها فائق آییم و عملکردی همگامی کم‌نظیرشان ارایه دهیم. اما به طور حتم این پایان ماموریت «بورس کالای ایران» نیست زیرا باور داریم باید با کوشش فزون‌تر، میدان خدمت‌رسانی به فعالان این بازار را فراخ‌تر کنیم.

بر این اساس، نقشه راه سال 97 را تدوین کرده‌ایم که تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین و حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله ای، راه‌اندازی معاملات فوروارد و حق امتیاز، توسعه دارایی های پایه ابزارهای موجود، راه اندازی معاملات اختیار معامله تبعی بر پایه اوراق گواهی سپرده کالایی و ایجاد امکان تسویه ارزی در رینگ صادراتی از جمله سرفصل های اصلی آن است.

نیک می دانیم اجرای موفقیت آمیز این برنامه ها، بسیار دشوار است اما همانند گذشته، نقطه اتکا و دلگرمی‌مان به همراهی قاطبه فعالان بازار و ذینفعانی است که همواره ما را از حمایت ها، پیشنهادهای گره‌گشا و انتقادهای سازنده شان بی نصیب نگذاشته اند. اینک نیز امید بسته ایم با تداوم و تقویت روزافزون این هم افزایی، سهمی در رونق فزون تر اقتصاد و تجارت کشور و ایجاد شفافیت در معاملات ایفا کنیم تا ایران و ایرانیان به جایگاهی که شایسته شان است، دست یابند.

فرصت را مغتنم شمرده و حلول سال نو را به همه همکاران گرانقدرم در مجموعه «بورس کالای ایران»، اهالی بازار سرمایه، فعالان اقتصادی کشور و یکایک ایرانیان عزیز، تبریک می گویم و امیدوارم سال آینده، سالی سرشار از موفقیت و تحقق اهداف عالی ملی و فردی هموطنان عزیزم در جای جای میهن باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید