بلومبرگ بررسی کرد

تاثیرات خروج احتمالی آمریکا از برجام

کدخبر: ۲۰۶۹۴۶
بلومبرگ در گزارشی به سناریوهای احتمالی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام پرداخته است. این نشریه تاکید کرد:«تحلیل گران معتقدند تحریم‌های جدید به دلیل عدم توقف خرید نفت ایران از سوی اروپایی‌ها به اندازه قبل بد نیست.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بلومبرگ  با اشاره به اینکه تحریم‌های مجدد علیه ایرانه به اندازه قبل موثر نخواهد بود تصریح کرد: شرکت‌های اروپایی نمی‌خواهند در توییتر ترامپ مورد خطاب قرار بگیرند.«رویال بانک» کانادا، «سیتی گروپ» ، «سوشیت جنرال» ، «می‌تسوبیشی» و تحلیل گران در همه این بانک‌ها، به این احتمال که تحریم‌های مجدد علیه ایران با روی کار امدن پومپئو و جان بولتون تقویت شده است، فکر می‌کنند. بیشتر بانک‌ها بازگشت تحریم‌ها را در سناریوهای انرژی خود محتمل‌ترین سناریو می‌دانند. با این حال آن‌ها به طور چشم گیری از تاثیر این تحریم‌ها بر توزیع نفت در بازار دچار سردرگمی شده‌اند. تحریم‌های سابق تولید نفت ایران را تا ۱. ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده بود. جدول زیر جدول تاثیر تحریم‌های آمریکا و اروپا بر تولید نفت ایران تا ۱. ۲ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۲ تا امروز است.

Untitledتحلیل گران معتقدند تحریم‌های جدید به این دلیل که اروپایی‌ها قرار نیست بار دیگر خرید نفت از ایران را ممنوع کنند به اندازه قبل بد نیست. اروپا تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران در سال گذشته خریداری کرده است و خشم ترامپ علیه توافق هسته‌ای در آن سوی آتلانتیک اشترک نظر ندارد. در اروپا، توافق هسته‌ای این اطمینان را ایجاد کرده که ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل نمی‌شود. این توافق هرگز قرار نبوده به سیاست‌های دیگر ایران نظیر سیاست توسعه موشک بالستیک و فعالیت‌هایش در خاورمیانه بپردازد. جدول زیر، جدل میزان خرید‌های عمده کشورهای اروپایی از ایران است. 

dd

بر اساس این گزارش بانک‌ها و بیمه‌هایی که به هر نوعی با آمریکا در ارتباطند باید بیشترین احتیاط را داشته باشند. هیچ کس نمی‌خواهد مورد خطاب توییت‌های رییس جمهور قرار دهد. تصور کنید در صورتی که بانک‌ها به اعتبار دهی به خرید‌های نفت از ایران ادامه دهند یا بیمه‌ها به ضمانت نفت کش‌ها و کشتی‌های ایران ادامه دهند چه اتفاقی در توییتر ترامپ خواهد افتاد.

جدول زیر، جدول میزان خرید نفت شش کشور آسیایی و اتحادیه اروپا در ایران در سه دوره قبل از تحریم‌ها، در طول تحریم و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در برجام است. با این جدول میزان کاهش خرید نفت در طول تحریم‌ها از ایران نمایش داده شده است.

dda

بلومبرگ با تاکید بر اینکه اروپا باید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند نوشت: هیچ کس نمی‌داند چه چیزی این مرد را در کاخ سفید راضی خواهد کرد. با این اوصاف اینکه برنامه کاهش صادرات ایران را در سر داشته باشند چندان احمقانه نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید