رییس مرکز ملی فرش اعلام کرد:

رشد 20 درصدی صادرات فرش دستباف ایرانی

کدخبر: ۲۰۹۰۵۲
از ابتدای سال 96 تا پایان دی ماه، 336 میلیون دلار فرش دستباف به بازارهای بین‌المللی صادر شد و به این ترتیب روند افزایشی صادرات فرش دستباف که از آخر 94 آغاز و در سال 95 تثبیت شد، در سال 96 نیز ادامه یافت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران در 11 ماه نخست پارسال از نظر وزنی 18 درصد کاهش و از نظر ارزشی 20 درصد افزایش داشت. این نسبت نتیجه کیفیتر شدن صادرات فرش دستباف و گرایش بازارهای بین‌المللی به سمت فرشهای نفیس ایرانی است.

وی درباره چرایی کاهش صادرات فرش دستباف از نظر وزنی اما رشد آن از نظر ارزشی گفت: در حوزه فرش دستباف، رشد ارزش با رشد وزنی یکسان نیست. تحلیل این روند، یک اتفاق مثبت در حوزه فرش است. یعنی فرش هایی با ارزش افزوده بالاتر و نه لزوما فرشهای نازل و تجاری، صادر میشوند.

وی در این ارتباط افزود: در ایران 2 دسته فرش دستباف تولید میشود. یک دسته فرشهای نازل و تجاری که در آن سراغی از هنر، کیفیت و اصالت نیست. اما دسته دوم، فرش های نفیس ایران است که شناسنامه و افتخار کشور به حساب می آیند.

کارگر اضافه کرد: تحلیل بازارها نشان می دهد که گرایش از سمت فرش های تجاری به فرش های کیفیتر سوق یافته است.

آخرین آمار منتشر شده نشان می دهد 29 کشور عمده خریداران فرش دستباف ایران هستند. در سال 1394، 75 کشور و در سال گذشته، 78 کشور از ایران فرش وارد کردند. از 29 کشور خریدار عمده فرش دستباف ایرانی، 13 کشور آسیایی، 11 کشور اروپایی، چهار کشور آمریکایی و یک کشور آفریقایی بوده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید