پیشنهاد یک فعال اقتصادی در روزنامه شرق؛ کنار ارز 4200 تومانی از نرخ‌های دیگر هم بفروش برسد

کدخبر: ۲۰۹۰۷۹
محمدعلی رحمتی، فعال اقتصادی می‌گوید: ایجاد یک سامانه مجزا برای تامین نیازهای ارزی متفرقه، بصورت موازی با سامانه فروش دلار تک نرخی، راهکاری موثر برای کنترل بحران ارزی است.

به گزارش اقتصادنیوز، محمدعلی رحمتی در یادداشتی با عنوان «یک پیشنهاد برای حفظ ارز تک‌نرخی» در روزنامه شرق پنجشنبه (30 فروردین) به بحران ارزی و سیاست‌های ارزی دولت پرداخت و اصلی‌ترین محرک‌های افزایش نرخ ارز را تقاضای کاذب و غیرواقعی دانست. رحمتی نوشت: «اقتصاد دستوری نیست؛ این واقعیت را هر شخصی که کمترین فعالیت اقتصادی را تجربه کرده است، می‌داند. قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا مشخص خواهد کرد.»

وی در ادامه با اشاره به عدم موفقیت طرح ارائه ارز به مشتریان واقعی افزود: «مثلا شخصی قصد مهاجرت دارد و می‌خواهد سرمایه خود را برای زندگی دائمی به کشوری دیگر منتقل کند یا خیلی از موارد مشابه که متقاضیان واقعی‌اند، اما لزوما مسافر یا بازرگان نیستند. مسلما تشخیص این افراد از کسانی که ارز را فقط برای انباشت تهیه می‌کنند، نشدنی به نظر می‌رسد. بالاخره کسانی که نیازمند ارز هستند و در طرح جدید نمی‌توانند آن را تهیه کنند، ‌ارز مورد نیازشان را خارج از سیستم بانکی تهیه خواهند کرد.»

این فعال اقتصادی ضمن اشاره به سخن دولت مبنی بر اینکه تراز ارزی مثبت است، مشکلات بوجود آمده را ناشی از ورود مشتریان غیرواقعی برای خرید و انباشت ارز دانست و گفت: «مشخص است عرضه دلار با محدودیت، دلار را تک‌نرخی نخواهد کرد. هنگامی دلار تک‌نرخی خواهد شد که عرضه آن بدون محدودیت باشد. اگر توان عرضه دلار 4 هزار و ۲۰۰ تومانی بدون محدودیت را نداریم، نمی‌توانیم دم از دلار تک‌نرخی بزنیم.»

محمدعلی رحمتی در پایان این یادداشت به ارائه یک راه حل پرداخت. از منظر او اگر متقاضیان مطمئن باشند که نرخ ارز در بازار آزاد ثابت خواهد بود و یا حتی کمتر خواهد شد، نه‌تنها برای خرید وارد این بازار نمی‌شوند، بلکه اگر قبلا ارزی خریده باشند، برای جلوگیری از ضرر بیشتر آن را به بازار عرضه خواهند کرد.

برای عملی کردن این پیشنهاد لازم است به موازات فروش دلار 4 هزار و 200 تومانی باضابطه، یک سامانه جدا برای تأمین نیازهای دیگر فراهم شده و نرخ دلار با قیمت بازار آزاد، مثلا 5 هزار و 500 تومان بدون محدودیت عرضه شود، و با اعلام یک جدول زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، به صورت هفتگی قیمت دلار را برای عرضه، کمتر از هفته پیش از آن اعلام کرده و تا هنگامی که نرخ دلار در این سامانه به همان 4 هزار و 200 تومان برسد، این عرضه را ادامه داد.

می‌توان پیش‌بینی کرد که این سامانه بسیار خلوت و کم‌مشتری باشد. در چنین وضعیتی، کسانی که از قبل دلار را انبار کرده‌اند، به‌علت ضرر کمتر، زودتر از این سامانه و با قیمتی کمتر از آن، دلارها را روانه بازار خواهند کرد؛ دلارهایی که باعث تراز ارزی منفی شده بودند، وارد بازار خواهند شد و احتمالا زودتر از جدول زمان‌بندی، دلار تک‌نرخی واقعی 4 هزار و 200 تومانی خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک