پیامد بزرگ ذوب ۱۳ تن طلای بانک مرکزی برای جذب نقدینگی وتبدیل آن به سکه

هدررفت یک تن طلای ایران در شکاف قیمت دلار 4200 تومانی و دلار غیررسمی

کدخبر: ۲۱۰۵۱۰
اقتصادنیوز : خبرها حکایت از فروش ۸۰۰ هزار سکه با پیش‌فروش سه ماهه دارد. پیش از این نیز مقامات بانک مرکزی از فروش یک میلیون قطعه سکه در طرح پیش‌فروش یک ماهه خبر داده بودند. به این ترتیب بانک مرکزی طی دوره چند روزه حدود یک میلیون و هشتصد هزار سکه برای چهار ماه آینده پیش‌فروش کرده است.
هدررفت یک تن طلای ایران در شکاف قیمت دلار 4200 تومانی و دلار غیررسمی

اقتصادنیوز در گزارشی به بررسی آماری طرح پیش‌فروش پرداخته است. مهم‌ترین آمار این است: بانک مرکزی برای جذب ۲/ ۰ درصد از نقدینگی کشور در طرح پیش‌فروش سکه باید در حدود ۱/ ۱۳ تن از ذخایر طلای خود را تبدیل کند.

به گزارش اقتصاد نیوز؛ وزن هر سکه تمام بهار آزادی در حدود ۸ گرم و ۱۳۳ سوت است. البته به علت خاصیت شکل‌پذیری طلای خالص، سکه طلا به‌صورت آلیاژ ضرب می‌شود و علاوه بر طلا، سایر فلزات نیز مانند مس در ترکیب آن دیده می‌شود. اگر این میزان ناخالصی را از وزن هر سکه کنار بگذاریم، به ازای هر سکه چیزی در حدود ۳/ ۷گرم طلا مصرف خواهد شد. در نتیجه عمل به تعهدات بانک مرکزی در قبال پیش‌فروش یک‌ماهه سکه نیازمند حدود ۳/ ۷ تن و در رابطه با سکه با پیش‌فروش سه ماهه در حدود ۸/ ۵ تن طلا نیازخواهد بود. به این ترتیب در مجموع با پیش‌فروش سکه با سررسید کمتر از سه ماه   منجر به آب شدن ۱/ ۱۳ تن از ذخایر طلای بانک مرکزی خواهد شد که در حدود ۳/ ۷ تن از آن ظرف یک ماه و ۸/ ۵ تن از آن ظرف ۹۰ روز به سکه طلا تبدیل خواهد شد. بر مبنای محاسبات پیش‌تر انجام شده با ملاحظه نرخ غیر رسمی ارز در بازار بانک مرکزی در معامله خود معادل با ارزش ۱۲تن سکه نقدینگی دریافت کرده ‌است. این در حالی است که بانک مرکزی باید برای عمل به تعهدات خود در زمینه نقدینگی جذب شده ۱/ ۱۳ تن طلا ذوب کند. به عبارت دیگر این داد و ستد معادل آن است که بانک مرکزی در حدود یک تن از ذخایر ارزی خود را به خاطر شکاف بین نرخ خرید و فروش محدود ارز با نرخ مصوب و نرخ غیررسمی بازار را از دست داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید