مواد شوینده گران نمی‌شود

کدخبر: ۲۱۰۸۵۵
نوسانات اخیر بازار موجب شد صنایع مختلف به فکر افزایش قیمت محصولات خود بیفتند، اما رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره موضوع قیمت‌گذاری محصولات شوینده و بهداشتی می‌گوید این محصولات گران نمی‌شوند و باید منتظر وضعیت نهایی بازار باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در هفته‌های اخیر بسیاری از صنایع به خاطر نوساناتی که در بازار ارز به وجود آمد، بهانه‌ای به دست آوردند تا قیمت محصولات خود را بالا ببرند که از جمله آنها نحوه برخورد عرضه کنندگان لوازم خانگی با بازار بود که علی‌ رغم اینکه از سوی اتحادیه عرضه‌کنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت این محصولات به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شده بود که پاسخ مثبت دریافت نکرد، برخی فعالان بازار لوازم خانگی خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند. اما حالا محصولات دیگری نیز هستند که به نظر می‌رسد تاثیرپذیری آنها از نوسانات ارز بیشتر و سریع‌تر بوده  که بنا بر ضوابط تعیین شده هنوز اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند.

در این رابطه صنایع شوینده و آرایشی- بهداشتی به خاطر اینکه به شکل روزانه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، تاثیرپذیری آنها از اتفاقات روز بازار نسبت به صنایع دیگری مانند لوازم خانگی بیشتر بوده که در خصوص نحوه عملکرد این صنایع بختیار علم‌بیگی- رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران- می‌گوید تاکنون برنامه افزایش قیمتی برای محصولات صنایع شوینده وجود نداشته است.

پتروشیمی‌ها محصولاتشان را با ارز آزاد می‌فروشند

وی درباره میزان ارزپذیری محصولات صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: مواد اولیه ایرانی با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه بوده‌اند و می‌توان گفت موادی که از طرف پتروشیمی‌ها مانند پلیمرها تحویل می‌گرفته‌ایم، افزایش قیمت داشته که هزینه‌های تولید را بالا برده است.

علم‌بیگی ادامه داد: یکی از مسائلی که ایجاد مشکل کرده است، عدم عرضه مواد اولیه به قیمت دلار مصوب یعنی ۴۲۰۰ تومان است و به نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها نحوه فروش خود را بر پایه ارز آزاد قرار داده‌اند و با همان قیمت غیررسمی که بیش از ۵۰۰۰ تومان است، معامله می‌کنند.

رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به عملکرد دیگر انجمن‌های تولیدی مانند لوازم خانگی در بازه زمانی فعلی بازار گفت: وضعیت بازار محصولات شوینده با لوازم خانگی قابل مقایسه نیست، چراکه لوازم خانگی کالای ضروری نیست و زمان اثرگذاری قیمت ارز روی آنها طولانی‌مدت تر از محصولاتی مانند صنایع بهداشتی است.

وی افزود: این درحالی است که بر اساس تعریف‌های انجام شده محصولات شوینده استراتژیک به شمار می‌رود و با وجود اینکه از پیش از این تحولات و حتی قبل از آغاز سال ۱۳۹۷ نیاز به افزایش قیمت محصولات شوینده وجود داشته، اما برای اینکه مردم در فشار اقتصادی ان هم در بازه زمانی پیش از عید قرار نگیرند، اقدام به افزایش قیمت نکردیم.

علم بیگی با اشاره به وضعیت فعلی بازار و برنامه این انجمن برای سال آینده گفت: متاسفانه با وضعیتی که بازار دارد، فعلا در بلاتکلیفی به سر می‌بریم و باید منتظر باشیم تا ببینیم چه تصمیماتی در این حوزه گرفته می‌شود و با وجود اینکه تولیدکنندگان تمایل به افزایش تولید دارند، بازارهای صادراتی به آن قوتی که باید وجود ندارد و فقط کسانی توان صادرات دارند که محصولات خود را به کشورهای عراق و افغانستان که تبادلات مالی نزدیک به ریال دارند، می‌فرستند یا به صورت تهاتر به بازرگانانی که محصولات دیگری مثل میوه را به کشور وارد می‌کنند، جنس می‌فروشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید