عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادعا کرد؛ تعیین نرخ ارز توسط مثلث برمودای دوبی-اربیل-سلیمانیه

کدخبر: ۲۱۰۸۷۸
اقتصادنیوز دوبی از‌جمله کشورهای تعیین‌کننده قیمت دلار است. اگر اول صبح به بانک‌های مرکزی پاریس، لندن، دوبی، ایران و تمام کشورها مراجعه کنید، نمی‌توانند قیمت دلار را اعلام کنند. آنها تا حدود ساعت 12 ظهر صبر می‌کنند تا حرکت جهانی دلار رقم بخورد و بعد قیمت ارز‌های خود را اعلام می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه شرق در شماره امروز خود در یادداشتی با عنوان «دلار در دوبی قیمت‌گذاری می‌شود» به نقش تاثیرگذار دوبی، سلیمانیه و اربیل در تعیین قیمت دلار پرداخته است.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه عباس آخوندی نیز از قیمت‌گذاری دلار در اربیل و کشورهای دیگر خبر داده است، گفت: کشورهایی که چرخش اقتصادی را در دست دارند، قیمت‌های جهانی را رقم می‌زنند. سه فلز طلا، نیکل و نقره و دلار تأثیر بسزایی در اعلام نرخ‌های جهانی دارند و برای اعلام نرخ‌ها بیشتر منتظر اتفاقات روزانه می‌مانند.

دوبی و سلیمانیه قیمت دلار را در دست دارند

وی با بیان اینکه سلیمانیه و اربیل نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌های جهانی ندارند، گفت: کشورهای دیگر نقش مهم‌تری از اربیل دارند. بااین‌حال عملا مدیریت و قیمت‌گذاری دلار و ارز از دست بانک مرکزی کشورها به جز کشورهای تأثیرگذار خارج است و هیچ بانکی ابتدای روز نمی‌تواند قیمتی را اعلام کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: معمولا چرخه اقتصادی و تعیین قیمت دلار از دوبی مخابره می‌شود. در گذشته هر رقمی دوبی اعلام می‌کرد، در ایران نیز همان به‌عنوان قیمت دلار در نظر گرفته می‌شد. البته گاهی سلیمانیه نیز محور اعلام قیمت دلار است. یوسفیان‌ملا افزود: درحال‌حاضر تعیین نرخ 4 هزار و 200 تومانی دلار در کشورمان با تغییرات جهانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دولت قیمت خود را برای دلار اعلام کرده است. اما قیمت واقعی 4 هزار و 200 تومان نیست و معمولا گران‌تر یا ارزان‌تر است. اگر به چند کشور سفر کنید، متوجه می‌شوید قیمت دلار همه‌جا یکسان نیست و بستگی به ارزش پول ملی آن کشور دارد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه نگران گرانی دلار نیستیم، گفت: افزایش قیمت دلار در جاهایی به نفع ما تمام می‌شود. به‌طور مثال وقتی نفت به فروش می‌رسد و قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، در واقع درآمدزایی دولت بیشتر می‌شود؛ اما این افزایش درآمد در مقابل کاهش ارزش پول ملی بی‌اهمیت است. بیشتر نگرانی‌ها در واقع در زمینه کاهش ارزش پول کشور است.

او در ادامه گفت: اصل مدیریت قیمت جهانی با مسائل سیاسی گره خورده است که یکی از این موضوعات برجام است و اگر 22 اردیبهشت از برجام عبور کنیم، احتمال کاهش قیمت ارز وجود دارد. او گفت: زمانی که قطع‌نامه 512 شورای امنیت را پذیرفتیم، قیمت دلار 50 درصد کاهش یافت و تعدادی از سرمایه‌گذاران ایران سکته کردند؛ بنابراین مسائل سیاسی در مباحث این‌چنینی اثرگذار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید