مدیرعامل شستا اعلام کرد:

1.2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی توسط شستا در سال 96

کدخبر: ۲۱۰۸۹۱
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) گفت: شرکت های زیرپوشش 1.2 میلیارد دلار کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر کرده‌اند که از مجموع این میزان صادرات، 700میلیون دلار توسط واحدهای پتروشیمی خوزستان بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مرتضی لطفی،  مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، در چهارمین نشست کشوری معرفی شرکت های قابل واگذاری شستا گفت: در خوزستان 16 بنگاه اقتصادی وابسته به شستا با سرمایه گذاری 28 هزار میلیارد ریال فعال هستند. از مجموع این واحدها ، تنها 2 شرکت سودده نیستند و این نشان می دهد که خوزستان قابلیت خوبی برای جذب سرمایه گذاری جدید و ورود بخش خصوصی به بخش صنعت را دارد. 

وی افزود: چنانچه بخش خصوصی بتواند در شرکت های واگذار شده شستا اشتغال بیشتری داشته باشد سیاست تشویقی از جمله مدت دار شدن اقساط و کاهش نرخ بازپرداخت درباره آن اعمال می شود.

مدیرعامل شستا ادامه داد: تنها راه بهبود و شکوفایی اقتصاد کشور ، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال مولد ، حضور واقعی و جدی بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و مردمی کردن آن است ، تجربه ای که در کشورهای پیشرفته با موفقیت همراه بوده است.

لطفی افزود: دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهوری به توانایی و قابلیت های بخش خصوصی کشور اعتقاد راسخ دارد و در همین راستا این شرکت برای واگذاری شرکتهای زیرپوشش خود پیشقدم شده است. 

وی رویکرد اصلی شستا را حذف بنگاه داری و گرایش به سمت سهامداری عنوان کرد و گفت: این رویکرد ،از اسفند پارسال با معرفی شرکت های قابل واگذاری در تبریز ، شیراز و اصفهان شروع شده و در خوزستان نیز این روند پیگیری و عملیاتی می شود.

لطفی با اشاره به اینکه در گذشته 40 درصد شرکت های واگذار شده به شستا به دلیل پرداخت نشدن بدهی دولت و انباشت مطالبات تامین اجتماعی 'رد دین' شده گفت: این واگذاری ها کارشناسی و از روی میل و رغبت این شرکت صورت نگرفت و بسیاری ازشرکت های واگذار شده به ضرر بخش صنعت تمام شد.

وی با اشاره به مانع‌تراشی‌ها در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی گفت: بخشی از مانع تراشی ها برای واگذاری امور به بخش خصوصی از ناحیه ما و دولتی ها و خود بخش خصوصی است که باید این رویه و رویکرد اصلاح و فرهنگ سازی شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تصریح کرد: سهم سرمایه گذاری شستا در پالایشگاه نفت خلیج فارس بندرعباس 49 درصد است و تاکنون این شرکت 3.8 میلیارد یورو در این پالایشگاه سرمایه گذاری کرده است. این شرکت برای سهم یک میلیارد یورویی راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال تجهیز سرمایه مورد نیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید