پیغام بانک مرکزی به بازار سرمایه

کدخبر: ۲۱۱۱۱۸
قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر در نظر گرفتن سهم بازار سرمایه در اجرای طرح های نیمه تمام، گفت: به نظر می‌رسد که باید از ظرفیت بازار سرمایه نیز بهره گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن نقش بورس در تامین مالی طرح‌های نیمه‌تمام گفت: مشارکت بودجه‌ای در قالب وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات کارساز نیست.

وی خواستار در نظر گرفتن سهم بازار سرمایه در اجرای طرح های نیمه تمام شد و گفت: بازاری که نظام بانکی در آن فعالیت می کند، یک بازار با پروژه‌های کوتاه مدت است و عمدتا اولویت تامین سرمایه در گردش را در نظر دارد؛ ضمن اینکه تامین مالی بانکها عمدتا پروژه های کوچک و متوسط را در برمی گیرد، بنابراین با توجه به الگوی پروژه هایی که تعریف شده است، به نظر می رسد که باید از ظرفیت بازار سرمایه نیز بهره گرفت.

 

اکبر کمیجانی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در نسخه کنونی تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور مربوط به اجرای طرح‌های نیمه تمام، مشکل خاصی از نظر بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود؛ اما پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه در آخرین ماده این آیین نامه، نظام بانکی سهم اصلی را در تامین مالی به عهده خواهد داشت؛ به نظر می رسد که باید در کارگروهی متشکل از بانک مرکزی، اتاق های بازرگانی و تعاون، این مباحث تامین مالی به دقت بررسی شده و با ملاحظاتی که نظام بانکی دارد، دستورالعمل اجرایی این تبصره تدوین شود.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: در رابطه با وثایق نیز کلیات مطرح شده است، این در حالی است که باید بر روی آن بحث بیشتری صورت گیرد. موضوع دیگر آن است که در این تبصره، مشارکت بودجه ای در قالب وجوه اداره شده یا یارانه سود تسهیلات مطرح شده است که اگر به تجربه سنوات گذشته در مشارکت دولت توجه کنیم، این تجربه موفق نبوده است و اکنون سیستم بانکی با مطالبات فراوانی روبرو است و بعد از سال هایی که گذشته است، به سیستم بانکی گفته می‌شود که باید حسابرسی در این رابطه صورت گیرد، بنابراین چنانچه آیین نامه و دستورالعمل حاوی پیام روشنی برای نظام بانکی نباشد، مانعی برای اجرای آیین نامه خواهد بود.

هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگو با حضور وزیر اقتصاد آغاز شد. دستور جلسه شورای گفتگو در این جلسه، مشکلات و پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی در مورد تبصره ۱۹ قانون بودجه ۹۷ - دستور العمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفت‌وگو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید