سقوط ارزش پول ملی سوئد نتیجه چیست؟

کدخبر: ۲۱۱۸۹۱
به دنبال سیاست‌های دستوری بانک مرکزی سوئد، ارزش کرون در مقابل یورو، سقوط بیش از 10 درصدی را تحربه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا؛ سیاست های بانک مرکزی سوئد در حال تضعیف ارزش پول این کشور، کرون است و این موضوع موج نگرانی را در میان سوئدی ها ایجاد کرده است.  سیاست‌هایی که منجر به سقوط بیش از ۱۰ درصدی کرون در مقابل یورو و از دست رفتن دارایی سوئدی ها شده است.

ارزش کرون در مقابل یورو از اواسط سال گذشته میلادی به بعد بیش از ۱۰ درصد روند نزولی به خود گرفته و واردات را برای این کشور به طرز قابل توجهی گران تر کرده؛ این در حالی است که اقتصاد سوئد به گونه ای شکل یافته که بخش های تجاری کوچک بیشتر تمایل به خرید کالا از خارج در مقایسه با انجام صادرات دارند.

همچنین روند نزولی کرون به دنبال تصمیم بانک مرکزی سوئد به منظور به تاخیر انداختن هرگونه خروج از نرخ بهره منفی رقم خورده و به گفته تصمیم گیرندگان سوئدی، در حال حاضر اقتصاد این کشور بیشتر نیازمند علائم تورمی است که نرخ تورم این کشور به ۲ درصد برسد.

اما در پیش گرفتن این سیاست باعث شده که دارایی سوئدی ها بیشتر از بین برود. «آندرز اکلوف» رییس بخش ارزی در «سوئد بانک ای بی» در استکهلم گفت: بانک مرکزی در حال ایجاد ریسک های جدید است. سیاست فعلی، تورمی ایجاد می کند که قدرت خرید را کاهش و قیمت واردات را در کوتاه مدت افزایش می دهد و اقتصاد در وضعیت نابسامانی قرار می گیرد.

به گفته فدراسیون مالکین کسب و کار سوئد، تقریبا یک چهارم شرکت های کوچک این کشور وارد کننده هستند؛ در حالی که فقط ۱۰ درصد آنها صادر می کنند. به گفته برخی از فعالان اقتصادی سوئد، گران تمام شدن هزینه واردات به دلیل کاهش ارزش کرون یک تهدید است و احساس مثبتی را انتقال نمی دهد و تجار سوئدی خواهان ثبات پول این کشور در برابر یورو، پوند و کرون نروژ هستند.

بر پایه این گزارش کاهش ارزش پول سوئد، شرکت های این کشور را به یک هدف ارزان تر تبدیل کرده و تعداد ادغام شرکت ها و انجام معاملات تا بیش از ۲۰۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته است؛ در حالی که ادغام شرکت ها در سال جاری میلادی در قسمت اروپای غربی ۳۸ درصد کاهش نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید