بی اهمیتی لغو بوئینگ/ اروپا بهترین گزینه بجای آمریکا

کدخبر: ۲۱۳۲۸۴
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هرچند آمریکا برای خروج اتحادیه اروپا از برجام تلاش کرد، اما اروپا بارها به روند فعالیت خود با ایران تأکید کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز؛مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جایگزینی اتحادیه اروپا و شرکت‌های اروپایی به جای حضور آمریکا در برجام، اظهار کرد: تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در مسائل اقتصادی دنیا عجیب و برای همه دولت‌ها اثبات شده و مشخص است، اما باید بگوییم که ما با خروج این کشور از برجام هیچ ضرری نکرده و نخواهیم کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته با افزایش فروش نفت، از یک‌میلیون بشکه به 2.5 میلیون بشکه در اوپک رشد کرده‌ایم و شاهد بی‌تأثیری تصمیمات این دولت در روند اقتصادی ایران بوده‌ایم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: درست است قرارداد بوئینگ لغو شد و شاید تأثیر بسیار ناچیزی را حس کنیم، اما باید بگوییم که ما بیشترین خریدها را در خطوط هواپیمایی از اروپا و به ویژه فرانسه داشته‌ایم.

تقوی خاطر نشان کرد: در تبادل‌های تجاری بسیار خوبی با اتحادیه اروپا هستیم هرچند که آمریکا برای خروج این کشورها از برجام نیز تلاش کرد، اما فرانسه و آلمان بارها تأکید کرده‌اند که در ارتباط های تجاری با تجار ایرانی به روند خود ادامه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معیشت خانوارها و نگرانی اقتصادی مردم دچار چه تحولی خواهد بود، گفت: نمی‌توان گفت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد اما آنقدر قدرت تغییرات و نوسانات در بازار و روزمرگی مردم کم و کوچک خواهد بود که شاید مردم آن را حس نکنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان از جایگزین‌های زیاد برای رشد و بی‌تأثیری خروج آمریکا در برجام نام برد و گفت: ما برای ادامه مسیر اقتصادی خودمان از کشورهای قدرتمند دیگری مانند چین که این روزها با روند رشد اقتصادی خوبی روبه‌روست و سایر گزینه‌های اروپایی استفاده خواهیم کرد که این نمایانگر بی‌تأثیر بودن قطعی خروج آمریکا از برجام در اقتصاد ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید