آرامش بورس به علت ابهامات اقتصادی

کدخبر: ۲۱۳۵۹۸
با کاهش ابهامات نسبت به آینده اقتصاد، سرمایه‌گذاران به صورت مقطعی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بهتر آنالیز می‌کنند و این موضوع تصمیم‌گیری را برای سرمایه گذاران بورسی راحت‌تر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امروز بار دیگر شاخص کل بورس توانست از کانال ۹۴ واحدی عبور کند. چند روز است که قیمت‌ها در بورس تهران مخصوصا در سهم های شاخص ساز به آرامی رو به افزایش است و به تبع آن شاخص کل نیز به آرامی رشد همراه با احتیاطی را شاهد است.

بعد از تصمیم ترامپ در مورد برجام راه برای سرمایه‌گذاران روشن تر شده و فضای ابهام به صورت مقطعی کمرنگ شده است، البته این موضوع الزاما کمک به شکست رکود بازار سهام نمی‌کند چرا که تمام بازارها از  کاهشِ ابهامات اقتصادی بهره‌مند می‌شوند و امکان دارد سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که سرمایه‌های خود را در معرض ریسک های بازار سهام قرار ندهند.

همچنان بازارهای موازی، همچون بازارهای طلا، ارز و سپرده‌های بانکی می‌تواند رقیبی برای بازار سهام باشد البته این موضوع طبیعی است  از دیدگاهی می توان این برداشت را داشت که ریسک های غیر قابل پیش بینی در بازار سرمایه به حدی است که مثلا کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نتواند سپرده ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۹۴ هزار و ۱۶۵ رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۱۹۵ واحد رشد مواجه شد و رقم ۱۶ هزار و ۷۷۴ را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۴۱۷ واحدی مواجه شد و تا رقم ۱۰۰ هزار و ۲۶۰ بالا رفت. در عین حال شاخص‌های بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۱۵۶ و ۷۹۲ واحد رشد کردند.

شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، سایپا و پتروشیمی جم هر یک به ترتیب ۳۸، ۲۸ و ۲۰ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و ملی صنایع مس ایران نیز هر یک به ترتیب ۲۶، ۲۰ و ۱۹ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار اعمال کردند.

امروز در گروه خودرو و ساخت قطعا غیر از معدود نمادهایی مابقی یکدست با رشد قیمت مواجه شدند و در برخی از نمادها همچون نماد سایپا که از تاثیرگذاران روی شاخص‌ها بود، شاهد صف خرید بودیم.

در گروه محصولات شیمیایی نیز بیشتر سهم‌ها شاهد رشد در قیمت بودند. همچنین در گروه نفت، کک و سوخت هسته‌ای تقریبا نیمی از سهم‌ها با رشد کمتر از نیم درصدی مواجه شدند و مابقی کمتر از یک درصد افت قیمت را تجربه کردند.

علاوه بر اینها سهم‌های گروه فلزات اساسی عمدتا کمتر از یک درصد نوسان قیمتی داشتند در این گروه ۷۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۴۳ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۰۳ میلیون سهم و اوراق مالی طی  ۵۰ هزار و ۳۰۴ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس نیز ۷.۸ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۰۸۱.۸ افزایش یافت.

ارزش معاملات فرابورس ایران تا رقم ۲۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی افزایش یافت و حجم معاملات به رقم ۳۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید