تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین ایران و بلغارستان

کدخبر: ۲۱۳۷۵۶
رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: ایران و بلغارستان با هدف توسعه روابط دوجانبه بزودی کمیته مشترک بازرگانی تشکیل می دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبنا، غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و بلغارستان، اظهارداشت: دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ورزش و گردشگری سابقه طولانی در روابط  دارند و در حال حاضر روابط دیپلماتیک خوبی بین دو کشور برقرار است که سفر وزیر خارجه ایران به صوفیا طی دو ماه گذشته و حضور وزیر اقتصاد بلغارستان در ایران نشان‌دهنده این عمق این روابط است.

وی افزود: بلغارستان مقصد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی بوده و همچنان این اشتیاق وجود دارد، همچنین تفاهم‌نامه‌ها و موافقتنامه‌های متعددی بین دو کشور منعقد شده و سال‌ها است کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان برگزار می‌شود که امسال در نوزدهمین کمیسیون، تفاهم نامه های اتاق بازرگانی با مفاد جدید به امضا خواهد رسید.

تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان

شافعی ادامه داد: دو کشور در این توافق آمادگی خود را برای تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان اعلام کرده‌اند که با تشکیل این کمیته راه توسعه همکاری‌های تجاری هموارتر و به عنوان اتاق فکر به بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها برای توسعه روابط پرداخته خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ایران با برخورداری از نفت و گاز٬ برق و انرژی٬ نیروی متخصص و تحصیل کرده، موقعیت استراتژیک راه‌ها و بنادر، حمل و نقل پیشرفته، بانکداری و عرصه‌های مهم گردشگری، فولاد و منابع عظیم کشاورزی از اقتصادهای مهم منطقه به شمار می‌رود و بلغارستان در تولید مواد شیمیایی، مواد دارویی، ماشین آلات و قطعات صنعتی، حمل و نقل بین‌المللی و کشاورزی از کشورهای مهم اروپا است.

مهم‌ترین چالش‌های روابط دو کشور

وی با بیان اینکه نبود بانک اطلاعاتی فرصت‌های تجاری موانع گمرکی و مشکلات بانکی مهم ترین چالش‌های روابط دو کشور است تاکید کرد: رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در روابط بانکی مهم ترین خواسته بخش خصوصی دو کشور محسوب می‌شود.

شافعی با اشاره به اینکه ارتقای حجم اندک تجارت بین ایران و بلغارستان با وجود بسترهای موجود برای روابط نیازمند تدوین برنامه مشخص است، ابراز امیدواری کرد که بزودی هدف یک میلیارد دلار مبادلات تجاری بین دو کشور محقق و پرواز مستقیم بین ایران و بلغارستان راه اندازی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید