گزارشی درباره پیامدهای سقوط طلا

کابوس دلاری در بازارهای نوظهور+نمودار

کدخبر: ۲۱۴۶۲۷
اقتصادنیوز: دلار آمریکا بالاخره طلا را به زیر مرز حمایتی ۱۳۰۰ دلاری روانه کرد. فلز زرد ظرف چند هفته گذشته بارها مقاومت شدیدی نسبت به نزول از قیمت ۱۳۰۰ دلاری از خود نشان داده بود؛ اما سه‌شنبه شب تحت‌فشار شدید شاخص دلار و رشد بازدهی اوراق قرضه آمریکا برای اولین‌بار در سال‌جاری میلادی به زیر سطح ۱۳۰۰ دلاری سقوط کرد.
کابوس دلاری در بازارهای نوظهور+نمودار

به گزارش اقتصادنیوزهمزمان با افت اونس فلز گرانبها، شاخص دلار آمریکا به بالاترین ارزش خود در سال ۲۰۱۸ میلادی رسید و از ۴۷/ ۹۳ واحد عبور کرد. تقویت دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای رایج در بازار ارز جهانی، به‌دلیل افزایش بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله بود. بازدهی این اوراق با لمس نرخ ۰۸/ ۳ درصدی، بیشترین سوددهی از سال ۲۰۱۱ میلادی را برای خود ثبت کرد؛ به این ترتیب، سیگنال تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی مخابره شد و طلای جهانی که به صعود امید داشت، به قیمت ۱۲۸۸ دلاری نزول کرد.

سقوط یورو به کف 5 ماهه

آخرهفته، یورو نیم درصد از ارزش خود را نسبت به دلار آمریکا از دست داد. نزول نرخ برابری یورو به دلار همزمان با گزارش نرخ تورم بدون رشد و خبر ائتلاف احزاب پوپولیست‌ در ایتالیا رخ داد. نرخ تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ناحیه اروپا برای ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) 2/1 درصد ثبت شد که نسبت به نرخ تورم ماه پیش از آن یک‌دهم درصد افت داشت. در حالی که بانک مرکزی اروپا گذار از دوران انبساطی خود را برای رسیدن به نرخ تورم مهدف 2 درصدی به تعویق انداخته، قیمت‌ها آنچنان که نیاز است رشد نکرده‌اند. این مسئله در کوتاه‌مدت، احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا را کاهش می‌دهد؛ چراکه اتحادیه اروپا برای مقابله با افت رشد اقتصادی نیازمند رشد نرخ تورم است و افزایش نرخ بهره، شاخص قیمت‌ها را به عقب می‌راند. علاوه بر گزارش نامطلوب تورم، اخباری که از «رم» به گوش سرمایه‌گذاران رسید نیز مزید بر نزول ارزش یورو شد. تشکیل ائتلاف پوپولیست‌های ایتالیا، برای اتحادیه اروپا خبر مطلوبی نیست و یورو در واکنش به این مولفه سیاسی تا 17/1 نسبت به دلار آمریکا تضعیف شد. البته در سوی دیگر بازار جهانی ارز، شاخص دلار آمریکا رویه صعودی خود را ادامه می‌داد. تقویت شاخص دلار، فشار وارد بر یورو را دوچندان کرده بود تا تجربه سقوط به کف 5 ماهه برای ارز اتحادیه اروپا ثبت شود.

بازارهای نوظهور

کابوس دلاری در بازارهای نوظهور

تقویت دلار آمریکا در هفته‌های اخیر برای بازارهای نوظهور به سمبل نزول تبدیل شده است. ارزهای کشورهای آمریکای لاتین، اروپای شرقی و ترکیه ظرف این مدت افت محسوسی را تجربه کرده‌اند. تضعیف شدید پزو آرژانتین، دولت این کشور را به طلب کمک از صندوق بین‌المللی پول وادار کرد تا در نهایت 2 روز آرام پس از توفان ارزی در بازار پدید آید. اما لیر ترکیه که بیشتر متاثر از سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری این کشور وارد سراشیبی شده بود، تا عصر روز چهارشنبه نیز تضعیف شد. لیر در برابر دلار آمریکا به ضعیف‌ترین نرخ برابری تاریخ خود رسید تا بانک مرکزی این کشور را وارد عملیات نجات ارزی کند. دلار به لیر ترکیه عصر چهارشنبه به نرخ 5/4 رسید که پیش از این هرگز ثبت نشده بود. البته بیانیه بانک مرکزی ترکیه که به شدت تحت فشار «رجب طیب اردوغان» قرار دارد، بخشی از نزول لیر را پوشش داد. اردوغان بارها نسبت به رشد نرخ بهره از سوی نهاد پولی واکنش منفی نشان داده و حتی به مداخله مستقیم برای پایین نگه داشتن نرخ بهره نیز تهدید کرده است.

بازارهای نوظهور

 

رونق بازار اوراق خزانه

معیار نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا که در وب‌سایت رسمی این وزارت‌خانه درج شده، از صعود نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله به قله ۷ ساله حکایت دارد. ثبت رکورد ۰۸/ ۳ درصدی برای بازار فلزات گرانبها به معنای کاهش امکان سودگیری از این کالاها است؛ بنابراین به‌دنبال افت جذابیت طلا، تقاضای سرمایه‌گذاری روی فلز گرانبها نیز کاهشی می‌شود و قیمت اونس تحت‌فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. این سناریو، سه‌شنبه شب به واقعیت پیوست و در نهایت منجر به سقوط ارزش فلز گرانبها در بازارهای جهانی شد. افزایش سود اوراق بلندمدت از یکسو به‌واسطه تقویت رویکرد تورمی و از سوی دیگر به‌دلیل کاهش تقاضا برای این اوراق پدید می‌آید. کاهش تقاضا برای اوراق خزانه ۱۰ ساله، قیمت تمام‌شده آنها را کاهش می‌دهد و در ادامه به افزایش بازدهی این اوراق منتهی خواهد شد. داده‌هایی که ظرف هفته‌های اخیر منتشر شده‌اند از فروش اوراق قرضه مبتنی‌بر دلار در کشورهایی مانند چین، ژاپن و همچنین جزایر کیمن حکایت دارد.

 

افزایش فروش بدهی‌های آمریکا

در شرایطی که آمریکا و چین درگیر جنگ تجاری هستند، تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار اوراق بدهی آمریکا به‌شمار می‌رود. ظرف یک سال گذشته چین بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار از اوراق بدهی آمریکا را خریداری کرده و اکنون حجم بدهی‌های خریداری شده آمریکا از سوی این کشور به بیش از ۱۸/ ۱ هزار میلیارد دلار رسیده است. ژاپن نیز دومین نگه‌دارنده اوراق بدهی آمریکا به‌شمار می‌رود. چین در ماه مارس سال‌جاری بالغ‌بر ۵/ ۲ میلیارد دلار اوراق بدهی آمریکایی با سررسید بلندمدت (بالای یک سال) فروخته است. ژاپن نیز در ۳ ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار از بدهی‌های آمریکایی را به‌فروش رسانده است. بیشترین حجم فروش در ماه مارس، به جزایر کیمن اختصاص دارد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیادی در آن فعالیت می‌کنند. حجم فروش بدهی در این جزایر بالغ‌بر ۶/ ۲۶ میلیارد دلار ثبت شده است. با این اوصاف، علاوه‌بر چشم‌انداز تورمی، فروش اوراق بدهی خارج از مرزهای آمریکا نیز عامل افزایش بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله قلمداد می‌شود. افزایش بازدهی اوراق خزانه، علاوه‌بر تقویت شاخص دلار که منجر به تضعیف شدید اونس طلا شد، بازار سهام آمریکا را نیز نزولی کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز، سه‌شنبه شب وارد سراشیبی ۷دهم درصدی شد که تحت‌تاثیر افزایش تمایل سرمایه‌گذاری در بازار اوراق قرضه بود.

بازدهی منفی ارزها در برابر دلار

صعود شاخص دلار آمریکا همزمان با تضعیف ارزهای دیگر همراه شد. علاوه‌بر ارزهای بازارهای نوظهور، یورو، پوند و ین نیز تحت‌الشعاع مانور افزایشی دلار آمریکا نزول کردند.

بازارهای نوظهور

 

بازارهای نوظهور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید