یک تحلیلگر مسائل اقتصادی بررسی کرد

سود کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بیشتر است؟

کدخبر: ۲۱۴۸۷۵
اقتصادنیوز؛ بررسی‌ها از وضعیت بازار سرمایه در 15 سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ دلار نسبت به سایر شاخص‌های بازار سرمایه رشد کمتری را تجربه کرده است.
سود کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بیشتر است؟

به گزارش اقتصادنیوز، بهروز ملکی اقتصاددان و تحلیلگر بازار مسکن، نموداری از 5 بازار مهم در بازه 15 ساله در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است. در این نمودار متوسط نرخ رشد سالانه شاخص بورس، قیمت زمین، قیمت سکه، قیمت مسکن و نرخ دلار از سال 1371 تا 1396 مورد نشان داده شده است.

بر اساس این نمودار، شاخص بورس دارای بیشترین میزان رشد سالانه و نرخ دلار نسبت به سایر شاخص‌ها کمترین میزان رشد را تجربه کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که بر خلاف تصور عمومی، رشد نرخ دلار در مقایسه با سایر شاخص‌های بازار کمتر بوده است.

نمودار متوسط نرخ رشد

همانطور که در این نمودار پیداست شاخص بورس با متوسط نرخ رشد سالانه نزدیک به 24 درصد، در 15 سال گذشته شاهد بیشترین میزان رشد بوده است. رقمی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بازار بورس در سال‌های اخیر بیشتر از سایر حوزه‌های بازار سرمایه برد کرده اند.

وضعیت قیمت زمین، مسکن و سکه حاکی از آن است که یک تعادل نسبی میان رشد قیمت سالانه در این سه حوزه وجود داشته است. بطوری‌که پس از شاخص بورس که بیشترین افزایش قیمت را در 15 سال گذشته داشته، نرخ رشد در بازار زمین، سکه و مسکن به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

بر این اساس متوسط نرخ رشد سالانه قیمت زمین از سال 1371 تا 1396 حدود 21.5% بوده است. این نرخ برای قیمت سکه در مدت زمان مشابه حدود 21.2% و برای قیمت مسکن حدود 20.9% بوده است.

این ارقام نشان می‌دهد که با وجود تعادلی که میان قیمت زمین و مسکن وجود دارد، مطابق انتظار سرمایه‌گذارانی که به جای مسکن در حوزه زمین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود بیشتری نصیبشان شده است.

از سوی دیگر برخلاف بازار سکه که نرخ رشد آن متناسب با بازار زمین و مسکن پیش رفته، نرخ رشد 15 ساله دلار کمترین میزان را نسبت به سایر حوزه‌ها تجربه کرده است. متوسط رشد سالانه نرخ دلار در 15 سال اخیرمیزان 15.6% بوده است. بنابراین سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را صرف معاملات ارزی کرده اند نسبت به آن‌هایی که وارد بازار بورس، زمین، مسکن و سکه شده اند میزان سود کمتری عایدشان شده است.

همچنین با توجه به میزان ریسک‌پذیری، به نظر می‌رسد بازار زمین، مسکن و سکه مطمئن‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید