یک روزنامه آلمانی ادعا کرد

شرط 4+1 برای ماندن در برجام

کدخبر: ۲۱۵۱۴۳
اقتصادنیوز؛ دیپلمات‌های اروپا،‌ چین و روسیه روی توافق جدیدی بحث می‌کنند که در آن قرار است به ایران کمک‌های مالی پیشنهاد شود تا به ازای آن جلوی توسعه موشک‌های بالستیک ایران گرفته شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه آلمانی گزارش داد با امیدواری به نجات توافق هسته‌ای 2015 با ایران، کشورهای اروپایی، چین و روسیه برای مصالحه برجام میلیاردها دلار به ایران پیشنهاد می‌دهند.

منابع ارشد اتحادیه اروپا اعلام کردند: مقامات این کشورها  به سرپرستی «هلگا اشمید» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هفته آینده در وین اتریش گرد هم می‌آیند تا در باره گام‌های بعدی پس از تصمیم هشتم می رئیس‌جمهور آمریکا  برای عقب‌نشینی از توافق برجام مذاکره کنند. 

آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین قرار است در این نشست شرکت کنند اما آمریکا حضور نخواهد داشت و هنوز روشن نیست که آیا ایران در این نشست شرکت خواهد داشت یانه؟ 

ایران توافق کرده تا به ازای کاستن برنامه‌های هسته‌ای تحریم‌های کشورهای غرب و آمریکا برداشته شود. یکی از ایراداتی که دولت ترامپ به این توافق گرفت این بود که در این توافق برنامه‌های موشکی ایران لحاظ نشده است. 

 رئیس انرژی اتحادیه اروپا  روز یکشنبه به همراه 28 عضو تلاش کرد تا آنها به این توافق پایبند باشند و توافق هسته‌ای روند طبیعی خود را طی کند. 

مقامات اتحادیه اروپا، آلمان و دیگر کشورها اعلام کردند  در صورتی که تلاش کشورهای اروپایی به نتیجه نرسد یک فاجعه خواهد بود. ایران همواره تلاش کرده است تا منافع مالی خود را از این توافق داشته باشد. به ویژه اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا و برنامه‌های موشکی ایران سرمایه‌گذاری‌های کشورهای غربی را در تهران لغو بسیار سخت خواهد کرد. 

این مقامات به دنبال این هستند تا رویکرد جدیدی را با فرض اینکه اعمال تحریم‌ها برای شرکت‌های اروپایی بسیار سخت خواهد بود دنبال کنند. 

گفته می‌شود که توافق جدید شامل میلیاردها دلار کمک مالی به ایران در راستای توافق اتحادیه اروپا است و همچنین توافقی که  میلیاردها دلار به ترکیه کمک می‌کند تا این کشور میلیون‌ها مهاجر با بگیرد و مرزهای خود را به روی مهاجران ببندند و این کمک خواهد کرد تا بحران مهاجرتی 2015 پایان یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید