بررسی پیامدهای کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی:

معرفی عامل رشد پرنوسان طلا

کدخبر: ۲۱۵۶۰۸
اقتصادنیوز: طلای جهانی نوسانات شدیدی را ظرف 2 روز اخیر تجربه کرده است. قیمت اونس فلز زرد در روز دوشنبه به کف 5 ماهه 1282 دلاری اصابت کرد؛ اما پس از بازگشایی بازار فلزات گرانبها در نیویورک و آرامش شاخص دلار در معاملات پایانی این روز، قیمت 1292 دلاری را به ثبت رساند تا روز سه‌شنبه را با امید به صعود بیشتر آغاز کند.
معرفی عامل رشد پرنوسان طلا

 به گزارش اقتصادنیوز صبح امروز در معاملات بازارهای آسیایی، فلز زرد پرنوسان ظاهر شد و مدام با شیب تندی چند دلار بالا و پایین می‌شد. قیمت طلای جهانی در روز سه‌شنبه در بازه‌ای به کف 1288 دلاری برخورد داشت؛ اما با نزول ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سبد 6گانه ارزهای رایج دنیا، قیمت 1296 دلاری را نیز تجربه کرد.

طلای جهانی امروز

نمودار تغییرات جهانی امروز طلا

شاخص دلار امروز

شاخص دلارامروز

البته تا ساعت 7 عصر امروز نوسان نزولی دیگری قیمت هر اونس فلز زرد را به 1293 دلار کاهش داد. همزمان با صعود محدود اما پرنوسان طلا، شاخص دلار آمریکا از رکورد بالای 94 واحدی خود عقب‌نشینی کرد و تا 93.29 واحد نیز پایین آمد. افت شاخص دلار زمینه را برای صعود طلا در روزهای آتی فراهم خواهد ساخت. نکته دیگری که ممکن است به افت بیشتر شاخص دلار و رشد اونس طلا منتهی شود، نارسایی نرخ رشد دستمزد نیروی کار آمریکا خواهد بود. این مسئله به معنای کند شدن پروسه انقباضی فدرال رزرو است و شاخص دلار را از حمایت رشد نرخ بهره کنار می‌زند. زمانی که تورم افزایش می‌یابد و نرخ بیکاری نیز بیانگر حالت اشتغال کامل (نرخ بیکاری کمتر از 4.5 درصد) باشد، نرخ دستمزدها باید افزایشی ثبت شود؛ اما در صورتی که این نرخ بدون رشد کافی باقی بماند، یا افزایش نرخ تورم به معنای حقیقی در بازار کار تاثیر نگذاشته یا نرخ بیکاری ثبت شده همه جنبه‌های بازار نیروی کار را نشان نمی‌دهد. به هر حال، بروز هریک از این 2 حالت، احتیاط بیشتری را برای سیاست‌گذاران پولی به همراه خواهد داشت که به سود طلای جهانی تمام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید