کری خوانی ژاپن برای آمریکا به علت افزایش تعرفه

کدخبر: ۲۱۶۳۱۸
اقتصادنیوز: در حالی که چین در موضوع افزایش تعرفه ها، به دنبال مصالحه با دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا است و تا اندازه ای هم تسلیم فشارها شده است ژاپن از متحدان اصلی واشنگتن می گوید افزایش تعرفه ها را با همکاری دیگر کشورها تلافی خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا دولت ژاپن خاطر نشان کرده است که در این مورد رایزنی هایی با دیگر کشورها در جریان است و آنها تصمیماتی در این باره اتخاذ کرده اند.

روزنامه 'مورنینگ پست' از هنگ کنگ می نویسد که چین ظاهرا با سازش در برابر آمریکا می کوشد تا ژاپن را از عرصه فعلی خارج کرده و باعث شود تا همکاری اقتصادی اش با واشنگتن کاهش یابد تا راه برای چین به عنوان یک شریک بزرگ بازتر شود.

بر اساس این گزارش سه کشور روسیه، ترکیه و ژاپن نیز به آمریکا هشدار داده اند که تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی را افزایش خواهند داد.

در این صورت اگر این سه کشور بخواهند این کار را انجام دهند میزان تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی در طول سال به 3 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد رسید.

ژاپن در کنار این دو کشور از یک طرف و چین و 28 عضو اتحادیه اروپا و هند از طرف دیگر همگی اعلام کرده اند با آمریکا رویارویی خواهند کرد.

ترامپ اگرچه تنها یک سال و نیم است قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته، اما در طول همین زمان نسبتا کوتاه با اتخاذ سیاست ها و اقدامات یکجانبه گرایانه و عمدتا تحقیر آمیز در برابر بسیاری از کشورها حتی شرکا و متحدان اصلی واشنگتن، باعث شده موج وسیعی از اقدام های متقابل و مخالفت های جهانی علیه وی و آمریکا راه بیافتد.

در تازه ترین اقدام های متقابل در برابر اقدام یکجانبه آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر واردات کالا، توکیو به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان و شرکای اقتصادی و تجاری واشنگتن، اعلام کرده است تعرفه مربوط به صادرات آمریکا به ژاپن را افزایش خواهد و سازمان تجارت جهانی را نیز از این موضوع مطلع کرده است.

رسانه ژاپنی 'ان.اچ.کی' گزارش داده است که توکیو نمی تواند نسبت به اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر صادرات ژاپن به آن کشور بی تفاوت باشد و برای همین تعرفه هایی معادل تعرفه های واشنگتن به ارزش 409 میلیون دلار روی کالاهای وارداتی آمریکایی اعمال خواهد کرد.

ژاپن که به رغم مذاکرات فراوان با آمریکا، نتوانست این کشور را قانع کند دست از افزایش تعرفه ها بردارد، اکنون به تلافی جویی روی آورده است.

«یوشهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفته است که این کشور هر اقدام لازم را بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری خود علیه آمریکا انجام می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید