تعرفه فولاد آمریکا علیه اروپا چه ارتباطی با ایران دارد؟

کدخبر: ۲۱۷۴۶۴
اقتصاد نیوز: بطور کلی، افزایش تعرفه واردات از اروپا به آمریکا یک سیاست باخت-باخت محسوب می شود؛ چراکه قیمت تمام شده برای مصرف کننده آمریکایی افزایش خواهد یافت و درآمد صادرکننده اروپایی نیز همزمان افت می کند. بنابراین، پرسش مهمی مطرح است: دلیل سیاست تعرفه‌گذاری علیه اروپا چیست؟ پاسخ را می توان در 2 کلمه خلاصه کرد: ناتو و ایران.
تعرفه فولاد آمریکا علیه اروپا چه ارتباطی با ایران دارد؟

اقتصاد نیوز: پویا ناظران در خصوص ارتباط سیاست ترامپ مبنی بر  اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد از اروپا با اقتصاد ایران را با تحلیل گزارش امروز بلومبرگ، تشریح کرد. آمریکا ۲۵٪ تعرفه بر واردات فولاد و ۱۰٪ تعرفه بر واردات آلومینیوم وضع کرد. اندکی بعد بطور موقت کشورهای اروپایی از پرداخت تعرفه مستثنا شدند؛ اما تهدید تجاری ترامپ علیه اروپا ادامه یافت . تعرفه بر واردات خودرو از اروپا هدف بعدی کاخ سفید شد تا طبق خواسته دونالد ترامپ، «دیگر در خیابان‌های نیویورک حتی یک بنز  هم رویت نشود». به نظر می رسد زمان مستثنی بودن موقت اروپایی‌ها از پرداخت تعرفه نیز روبه اتمام است.

بطور کلی، افزایش تعرفه واردات از اروپا به آمریکا یک سیاست باخت-باخت محسوب می شود؛ چراکه قیمت تمام شده برای مصرف کننده آمریکایی افزایش خواهد یافت و درآمد صادرکننده اروپایی نیز همزمان افت می کند. بنابراین، پرسش مهمی مطرح است:

دلیل سیاست تعرفه‌گذاری علیه اروپا چیست؟

پاسخ را می توان در 2 کلمه خلاصه کرد: ناتو و ایران.

- وزیر خزانه‌داری امریکا به تازگی گفته است که ترامپ میزان پرداخت هر کشور به ناتو را در اعمال تعرفه لحاظ خواهد کرد؛ هر چقدر پرداخت به ناتو بیشتر، تعرفه هم کمتر.

- سفیر آمریکا در آلمان، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفته است که شاید ترامپ حاضر شود اروپایی‌ها را از پرداخت تعرفه مستثنا کند، البته در صورتی که آنها در مقوله تحریم ایران، با آمریکا همکاری کنند.

سیاستمداران از برلین تا بروکسل نسبت به استفاده سیاسی ترامپ از تعرفه سخت برآشفته‌اند. شاید امکان مقابله برای اروپا وجود نداشته باشند؛ زیرا از هر دو فرد شاغل در آلمان، یک نفر مستقیم یا غیرمستقیم درگیر بخش صادراتی این کشور است.

از یک طرف رو در روی ترامپ ایستادن، سیاست محبوبی در آلمان و اروپا شده؛ اما از طرف دیگر، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز اهمیت زیادی برای ژرمن‌ها دارد. 

دشمن‌تراشی ترامپ در بلندمدت برای آمریکا هزینه خواهد داشت، اما ترامپ نگران بلندمدت نیست و شاید در کوتاه‌مدت بتواند با تهدید تعرفه‌ای، اروپا را علیه ایران با خود همراه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید