مقصر افزایش قیمت خودرو کیست؟

کدخبر: ۲۱۹۶۲۷
اقتصادنیوز: افزایش غیر منطقی این روزهای قیمت خودرو این پرسش را به وجود آورده که مقصر اصلی این هرج و مرج کیست ؟آیا جو روانی تعلیق همکاری پژو با ایران در این رابطه تأثیرگذار است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، نزدیک به هفت روز از اعلام شرکت پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق همکاری خود با خودروسازان ایرانی می‌گذرد. از آن تاریخ تا کنون بازار تحت تأثیر جو روانی این موضوع شاهد افزایش قیمت تعدادی از محصولات فرانسوی بوده است. علاوه بر این فعالان بازار عامل اصلی افزایش این روزهای قیمت خودرو کمبود عرضه توسط خودروسازان است که باعث شده مردم با مشاهده  کمبود خودروها برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید کنند. البته طی روزهای اخیر قیمت ها به حدی نامعقول افزایش یافته که دیگر کسی تمایلی به خرید نداشته و منتظر تعیین تکلیف بازار است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در همین ارتباط با بیان اینکه خودروهایی که در حال حاضر وارد بازار می‌شوند تولید شش ماه گذشته خود هستند و تعلیق همکاری پژو با خودروسازان ایرانی که هنوز اجرایی نشده است نمی‌تواند عاملی برای افزایش قیمت خودرو باشد اظهار داشت: خودروسازان باید تحویل خودرو را متناسب با تولید انجام دهند. به نحوی که وقتی قطعات یک خودرو و ثبت سفارش آن انجام شده نسبت به پیش فروش محصولات اقدام کنند تا در آینده در تحویل محصولات مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: وقتی خودروساز در تأمین قطعات تعدادی از خودروها مشکل دارد چرا پیش فروش ها را انجام می دهد؟ چرا در زمان تحویل خودرو بی عهدی کرده و مشتریان را سرگردان می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حاشیه بازار خودرو بسیار بالاست و این موضوع اصلا به نفع مصرف کنندگان نیست، گفت: پژو 206 صندوقدار اختلاف 10 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار دارد. پژو 206 تیپ 5 نیز با اختلاف قیمت 9 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار دارد. 207 اتوماتیک نیز اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار دارد که در این رابطه باید خودروسازان جوابگو باشند چرا این اختلاف قیمت‌ها بوجود آمده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو افزود: چرا تندر پلاس باید اختلاف 17 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار داشته باشد. امروز بازار در هرج و مرج به سر می‌برد و عامل اصلی آن عدم مدیریت عرضه است. برخی می‌گویند نمایشگاه داران خود براین هرج و مرج اضافه کردند اما نظارتهای لازم بر عملکرد نمایشگاه داران به گونه ای است که آنها اصلاً نمی‌توانند سودهای خارج از دستور از مشتریان دریافت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید