موافقت اروپا به افزایش تعرفه واردات خودرو

کدخبر: ۲۲۱۸۱۷
اقتصادنیوز: معاون کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: اگر آمریکا افزایش تعرفه واردات خودرو از اروپا را اعمال کند، چاره ای جز نشان دادن عکس العمل نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، «جایرکی کاتاینان» معاون کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به هرگونه اقدام ایالات متحده مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو از اروپا پاسخ خواهد داد. این تازه ترین اظهار نظر اروپایی ها در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا محسوب می شود.

در همین حال دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در روز جمعه اعلام کرده بود که اگر اتحادیه اروپا موانع سر راه شرکت های آمریکا را بزودی برطرف نکند، تعرفه ۲۰ درصدی را برای واردات خودروهای تولید شده در اروپا را اعمال خواهد کرد.

این اقدام ترامپ درست یک ماه بعد از بررسی دولت او در مورد اینکه آیا واردات خودرو، تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است یا خیر، به میان آمد. این مقام اتحادیه اروپا گفت: اگر آمریکا تصمیم به اعمال افزایش تعرفه واردات خودرو کند، گزینه دیگری جز واکنش نشان دادن نداریم. ما قصد جنگیدن به صورت علنی از طریق توئیتر را نداریم و باید به این اختلافات پایان دهیم.

بر هیمن اساس، وزارت بازرگانی آمریکا تا فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی وقت دارد که تحقیقات خود را در مورد اینکه آیا واردات خودرو و قطعات آن امنیت ملی آمریکا را به مخاطره می اندازد یا خیر، تکمیل کند.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا در روز پنج شنبه گفته بود که این وزارتخانه قصد دارد تحقیقات خود را تا پایان ماه جولای یا اوت پایان دهد و در ماه جولای گزارش خود را در مورد واردات خودرو ارائه دهد.

البته پیش از این ترامپ واردات خودروهای آلمانی به آمریکا را مورد نکوهش قرار داده بود. همچنین رییس جمهور آمریکا در نشست یازدهم ماه می در کاخ سفید اعلام کرده بود که قصد تعرفه ۲۰ تا ۲۵ درصد بر روی برخی از واردات خودروها اعمال کند و مازاد تراز تجاری آمریکا در حوزه خودروسازی را با خودروسازان آلمانی نکوهش کرده بود.

بر پایه این گزارش، در حال حاضر ایالات متحده تعرفه ۲.۵ درصدی بر روی برخی از خودروهای سواری وارداتی از اتحادیه اروپا به آمریکا و تعرفه ۲۵ درصدی بر روی واردات کامیون ها را اعمال می کند و در مقابل هم اتحادیه اروپا تعرفه ۱۰ درصدی را برای خودروهای وارداتی آمریکایی در دستور کار خود دارد. قانونگذاران جمهوری خواه و گروه های تجاری نسبت به طرح پیشنهادی افزایش تعرفه به شدت انتقاد کرده اند.

از جمله دلایل در پیش گرفتن این سیاست به افزایش ۲ برابری تولید خودرو آمریکایی بر می گردد. در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ درصد از فروش جهانی مرسدس بنز و بی ام و در آمریکا بود و این رقم برای فولکس واگن و آئودی به ترتیب ۵ درصد و ۱۲ درصد ثبت شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید