تنها راهکار احیای اقتصاد ایران

کدخبر: ۲۲۱۹۹۶
اقتصادنیوز: رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: دولت باید همه تلاش خود را برای حفظ ارتباط با بازارهای مالی دنیا داشته باشد تا بتوانیم از بحران عبور و اقتصاد را احیا کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، علی سنگینیان اظهار داشت: دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است و بدهی بانک‌ها به دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان، به بانک مرکزی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و به مردم و سپرده‌گذاران ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: از سوی دیگر دولت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و تامین اجتماعی به بانک‌ها بدهی دارد که بر این اساس همه ارکان نظام به یکدیگر بدهکارند و این بدهی عمدتا از کسری بودجه دولت ناشی می‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: دولت از طریق استقراض و فروش اوراق مشارکت کسری بودجه خود را جبران می‌کند که در حال حاضر این عدم تعادل به سایر بخش‌ها سرایت کرده و با توجه به اینکه بار اصلی تامین مالی بر عهده بانک‌ها است موجب شده فعالیت بانک‌ها غیر اقتصادی باشد.

سنگینیان با بیان اینکه مشکلات بانکی، تامین مالی را سخت کرده و تولیدکنندگان دسترسی به تسهیلات ندارند، تصریح کرد: بانک مرکزی تلاش زیادی برای کاهش نرخ سود کرده اما شکاف دارایی و بدهی موجب ایجاد مسابقه نرخ سود شده است.

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: این بحران شکاف درآمد و بدهی، موجب شده کالاهای عادی به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل شود، همچنین تئوری انتظارات به شدت تقویت و باعث شده مدیریت بازار بسیار سخت شود.

وی ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی موجب شده اداره اقتصاد پرهزینه شود و اگر بخواهیم این رویه را اصلاح کنیم، راه حل آن ثبات داخلی و ارتباط خارجی برای استفاده از دانش، تجربه و منابع سایر کشورها است.

سنگینیان با اشاره به اینکه سایر کشورها هم در مقاطعی با این مشکلات مواجه بوده‌اند اما توانستند اقتصاد خود را احیا کنند، گفت: دولت باید همه تلاش خود را برای حفظ ارتباط با بازارهای مالی دنیا داشته باشد تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید