وضعیت تولید و واردات بنزین در ایران

کدخبر: ۲۲۲۴۱۰
اقتصاد نیوز: واردات بنزین در سال ۱۳۹۶ روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ افزایش مصرف بنزین در ایران به‌دنبال افزایش میزان تولید این فرآورده نفتی می‌دود و حتی گاهی از آن پیشی می‌گیرد. به همین دلیل است که با وجود این‌که آمار و ارقام از افزایش تولید بی‌سابقه بنزین در داخل خبر می‌دهند اما هنوز هم بخشی از نیاز جامعه از طریق واردات تامین می‌شود.

پیش‌بینی‌ها درمورد روند رشد مصرف بنزین در سال گذشته اشتباه از آب درآمد و درحالی که رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶، شش درصد پیش بینی می شد، شاهد افزایش هشت درصدی مصرف بنزین در این سال بودیم. به طور کلی بازخوانی پرونده مصرف بنزین در ایران چیزی جز نقش دود شدن این فرآورده را در باک های ماشین نشان نمی دهد. بر این اساس متوسط میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، ۵.۹۳ درصد، در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۷.۸۵ درصد، در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۱.۷۴ درصد، در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، دو درصد، در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۵.۲۸ درصد و متوسط مصرف بنزین در ماه فروردین‌ ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن۱۱.۳ درصد رشد داشته و پیش‌بینی شده است که امسال ۹ درصد رشد مصرف داشته باشیم.

بررسی وضعیت تولید و واردات بنزین در ایران

واردات بنزین در سال ۱۳۹۶  با رشدی که داشته روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر بود. البته واردات بنزین تا دی‌ماه بیش از سه درصد رشد داشته که از زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار شد واردات بنزین بیش از ۷۴ درصد در دی، بهمن و اسفندماه کاهش داشت و پیش بینی شد واردات بنزین در سال ۱۳۹۷ کاهش یابد .بر این اساس در آخرین روز فروردین ماه سال جاری بود که موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به ایسنا گفت: میزان تولید بنزین در کشور نزدیک به ۸۰ میلیون لیتر است که با به مدار آمدن فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۸۴ میلیون لیتر می رسد.

وی درمورد میزان واردات بنزین به کشور نیز توضیح داد: طبق آخرین آماردرحال حاضر روزی هفت میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شود. البته پیش بینی شده در سه ماه نخست سال میانگین واردات بنزین روزانه ۹ میلیون لیتر باشد. میزان واردات بنزین در  در سه ماهه دوم سال کم تر خواهد شد و ممکن است به ۴.۵ میلیون برسد  و در نهایت واردات بنزین در سه ماهه سوم سال قطع خواهد شد.

چندی بعد علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درمورد وضعیت تولید بنزین یورو ٤در پالایشگاه های اراک، تبریز، اصفهان و آبادان توضیح داد:به طور کلی از این پالایشگاه ها ٣٢میلیون لیتر در روز بنزین یورو ٤تولید میشود و متوسط عملکرد روزانه ٢٨میلیون لیتر است. میزان تولید بنزین یورو ٤در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ١١میلیون لیتر در روز است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی درمورد مجموع تولید بنزین در کشور گفت: متوسط تولید بنزین در سه ماهه نخست سال ٦٠میلیون لیتر بود که در سه ماهه اخر به ٧٨میلیون لیتر رسید. از این میزان تولید در ستاره خلیج فارس ٩میلیون لیتر افزاش داشته و ٩میلیون لیتر دیگر در پالایشگاه های بندرعباس، آبادان، اراک و تبریز بوده است.

آخرین میزان بنزین سوزاندن ایرانی ها

با اینکه چرخه تولید بنزین در پالایشگاه های کشور تندتر شده اما باز هم روند افزایش مصرف بنزین اجازه خودکفایی در بنزین را نمی دهد و مشخص نیست برنده این ماراتن چه کسی خواهد بود. موضوعی که بیژن زنگنه، وزیر نفت هم بارها به آن اشاره کرده است. زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در تولید بنزین خودکفا می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت: به علت تولید خودرو نیاز به بنزین افزایش می‌یابد بنابراین به نظر من، راه‌حل ما در خودکفایی بنزین در کارخانه‌های خودروسازی است.

طبق آخرین آمار، مصرف بنزین از ابتدا تا انتهای خردادماه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال جاری ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است، ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا آخر خردادماه سال ۹۷، ۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده، ۱۰ درصد رشد داشته است.

بر این اساس میزان مصرف بنزین در اردیبهشت ماه سال جاری ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده، ۸.۲ درصد رشد داشته است.

پالایشگاه ها، کارخانه های خودروسازی و مردم سه ضلع مثلث تامین و مضرف بنزین را تشکیل می دهند. در شرایطی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و ممکن است ممنوعیت واردات نیازهای مردم شرایط را سخت تر کند، مدیریت تولید و فروش خودرو و فرهنگ سازی مصرف بنزین در حد نیاز ضروری باید در کنار تلاش پالایشگاه ها برای تولید بنزین قرار بگیرد تا از ضربه پذیری کشور از این ناحیه جلوگیری شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید