با صرفه جویی و همراهی مردم امسال خاموشی نخواهیم داشت

کدخبر: ۲۲۲۴۱۶
اقتصاد نیوز: مدیرعامل شرکت برق تهران گفت: مردم اگر همراهی کنند امسال خاموشی نداریم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر؛ مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت:برای نوسازی و بهسازی شبکه برق تهران ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که یک هزار میلیاردریال برای نوسازی و ۳ هزار میلیاردریال برای بهسازی شبکه است.

با ورود به ماه های گرم سال میزان مصرف برق همپای مصرف آب در کشور افزایش می یابد. به نحوی که طبق تازه ترین آمار موجود، پیک مصرف برق در دو روز گذشته ۵۲ هزار و ۷۸۶ مگاوات گزارش شد که این رقم در سال گذشته در همین زمان، برابر با ۴۸ هزار و ۲۲۴ مگاوات ثبت بوده است. این روند افزایشی مصرف از روزهای ابتدایی تابستان امسال آغاز شد و به نظرمی رسد با گرم تر شدن هوا با افزایش بیشتری مواجه شود.

اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می شود که امسال میزان استفاده از ظرفیت نیروگاه های برقآبی کشوربه دلیل کاهش بارندگی ها کاسته شده است. این در حالی است که وزارت نیرو برنامه دارد تا میزان مصرف کشور را کمتر از ۵۵ مگاوات کنترل کند. در این میان تامین برق پایتخت اهمیت دو چندانی دارد.

حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه وظیفه شرکت توزیع برق تامین پایدار برق است، گفت: ۱۴.۵ میلیون مشترک در شهر تهران داریم که این رقم ۱۳ درصد کل مشترکین کشور را به خود اختصاص می دهد و ۹ درصد مصرف برق کشور در ساعات پیک نیز در پایتخت رقم می خورد.

وی ادامه داد: تابستان سال جاری شرایط متفاوتی را تجربه می کنیم چرا که از ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه های برق آبی تنها ۵۰ درصد آن قادر به تولید برق است. بنابراین ۵۰ هزار مگاوات کمبود برق از محل تامین نیروگاه های برق آبی داریم. این در حالی است که در این فصل با افزایش استفاده تجهیزات سرمایشی با اوج مصرف برق روبرو هستیم که برای پوشش دهی این نیاز از تمام ظرفیت های موجود در تهران استفاده می کنیم.

به گفته این مقام مسوول، سال گذشته شهر تهران در دوره پیک مصرف در فصل تابستان ۴۷۰۰ مگاوات برق مصرف کرده است که با توجه به رشد ۵ درصدی، پیش بینی می کنیم امسال این میزان مصرف در ایام پیک به ۴۹۰۰ مگاوات برسد که با توجه به تعابیر اندیشیده شده، اجازه تجاوز این رقم مصرف از ۴۵۰۰ مگاوات را نمی دهیم. بویژه آنکه تمرکز نهادهای حاکمیتی و دستگاهها و وزارتخانه ها در تهران، بار مضاعفی را بر شبکه توزیع برق پایتخت تحمیل می کند.  

براین اساس، در صورت عدم همکاری مردم، شبکه توزیع برق به ویژه در بخش های فرسوده تر شهر دچار مشکل شده و فشاربالا به این شبکه می تواند منجر به خاموشی گسترده شود.

حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: یکی از برنامه های ما برای کلانشهر تهران نوسازی شبکه توزیع برق است و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان را برای انجام این امر اختصاص داده ایم.  

وی ادامه داد: در بخش شبکه انتقال در تهران مشکل قابل توجهی وجود ندارد اما توسعه و بهسازی  این شبکه را در دست انجام داریم  و برای بهسازی شبکه نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در تابستان امسال شاهد خاموشی به دلیل فرسودگی شبکه توزیع نیستیم، افزود: بار مصرف برق تهران سال گذشته در ساعات پیک، ۴۷۰۰مگاوات بوده است که امسال با توجه به محدودیت های موجود نباید از ۴۵۰۰مگاوات بیشتر شود. که متاسفانه تاکنون بار مصرف برق در تهران ۶ درصد رشد کرده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه در ایام پیک مصرف در پایتخت، خاموشی نداشته باشیم، به همراهی و همکاری مردم نیاز داریم و لازم است که شهروندان در ساعات پیک مصرف، از وسایل برقی کمتر استفاده کنند.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید