میتوانیم در زمینه بنزین خودکفا شویم

کدخبر: ۲۲۲۶۰۵
اقتصاد نیوز: رئیس جمهوری امروز برای افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راهی بندرعباس می‌شود. افتتاحی مهم که نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت محسوب می‌شود. چراکه با راه‌اندازی فاز 2 پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور مثبت شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ اکنون فضایی ایجاد شده که حتی می‌توانیم خودکفا باشیم و زمینه را برای صادرات بنزین نیز فراهم کنیم. اما به شرط آنکه مصرفمان را مدیریت کنیم. با راه‌اندازی فاز سوم این پالایشگاه هم تا پایان امسال، ایران توان صادرات بنزین یورو 5 را به دست می‌آورد. اما همان طور که گفته شد، خودکفایی در تولید و دستیابی به جایگاه صادرات بنزین با مدیریت مصرف این فرآورده ارزشمند پایدار می‌ماند تا دیگر تأمین سوخت، پاشنه آشیل ایران محسوب نشود.

**افزایش 12 میلیون بشکه‌ای بنزین در روز

بیش از یک دهه از آغاز صحبت‌ها درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس می‌گذرد. در ابتدا پروژه‌ای برای مصرف 360 هزار بشکه میعانات گازی تولیدی پارس‌جنوبی، تعریف و طراحی شد. اما در مرحله اجرا، مشکلاتی مانند اعمال تحریم‌ها علیه کشور، کمبود منابع مالی، خروج سهامدار، خروج پیمانکار اصلی و مواردی از این قبیل روند ساخت پالایشگاه را کند کرده بود. در نهایت برجام به داد این پالایشگاه رسید. 

شاید بتوان گفت که بهره‌برداری از دو فاز این پالایشگاه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام در دو سال گذشته بوده است. فاز سوم آن هم بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع این پالایشگاه روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو 5 و 6 میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می‌دهد که اگر ارزش هر لیتر را 50 سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با 15 میلیون دلار در روز می‌شود. این موضوع را اخیراً معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود.

ستاره خلیج‌فارس در قالب سه فاز تعریف شده که هر فاز قابلیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 را دارد بنابراین فاز 2 در کنار فاز یک، 24 میلیون لیتر به حجم بنزین تولیدی کشور اضافه می‌کند، البته این میزان، قابلیت افزایش در مواقع لزوم را دارد.

ناگفته نماند که مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نیمه دوم امسال هیچ بنزینی به کشور وارد نخواهد شد. پارسال میانگین واردات روزانه بنزین کمتر از 12,6 میلیون لیتر بوده که این رقم در نیمه نخست امسال به نصف کاهش یافت. قطع واردات بنزین به سبب آسودگی خاطر در پی راه‌اندازی فازهای ستاره خلیج‌فارس است. اگر این پالایشگاه ساخته نمی‌شد ما همچنان واردکننده بنزین باقی می‌ماندیم.

ایران مدت‌ها به‌عنوان واردکننده بنزین در منطقه مطرح بوده، اما تا پایان امسال با راه‌اندازی فاز 3، به شرط مدیریت مصرف، می‌تواند تولید بنزین خود را به بازار صادرات و منطقه‌ای اختصاص دهد و نقش خود را در حوزه انرژی منطقه پررنگ کند. بازارهای هدف صادرات بنزین ایران نیز به طور معمول کشورهای همسایه هستند. با توجه به اینکه تولید بنزین ستاره خلیج فارس با استاندارد یورو 5 خواهد بود حتی کشورهای تولید‌کننده بنزین نیز می‌توانند بازار هدف ایران باشند.

**بدون ستاره به مشکل می‌خوردیم

اگر ستاره نبود امروز بحران بسیار بدی را درباره تأمین بنزین کشور تجربه می‌کردیم، زیرا شرایط سیاسی حاکم بر منطقه و جهان ثابت کرده در پی محدودیت‌های اقتصادی، تأمین بنزین برای ما می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. تهدیدهایی علیه کشورمان وجود دارد که اگر ستاره خلیج‌فارس را نداشتیم وجود این تهدیدها برای ما بسیار نگران‌کننده می‌شد. فازهای مختلف پارس‌جنوبی روزانه به تولید میعانات گازی می‌پردازند. 

تصور کنید برای فروش این حجم از میعانات گازی در جهان با مشکل مواجه می‌شدیم و در داخل کشور نیز نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم، اگر نمی‌توانستیم بنزین مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم، اگر با اختلال در تولید و استفاده از میعانات گازی روند تولید، توزیع، مصرف و صادرات گاز طبیعی نیز با مشکل مواجه می‌شد، آن زمان چه اتفاقی برای ایران می‌افتاد؟! اما راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس بسیاری از تهدیدها و اهرم فشارها علیه ایران را خنثی کرده است.

اگر ستاره نبود و ما در رقم تولید 60 میلیون لیتر بنزین باقی می‌ماندیم در حالی که مصرف بنزین با رشد فزایند‌ه‌ای همراه است، امروز باید روزانه به‌طور متوسط 30 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌کردیم. درحالی که تحریم‌های جدید این اجازه را به ما نمی‌داد. اکنون علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت می‌گوید که پالایشگاه ستاره خلیج فارس مانع خروج 5.4 میلیارد دلار شد. حال باید مصرف را مدیریت کنیم تا دوباره به واردات بنزین نیازمند نشویم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید