تحریم نفتی ایران منجر به سقوط پول هند شد

کدخبر: ۲۲۲۷۴۷
اقتصادنیوز؛ در راستای قطع شدن واردات نفت از ایران در آینده نزدیک، روپیه هند در برابر دلار آمریکا به کمترین سطح خود در بیش از ۵ سال اخیر رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا؛ روپیه هند در ۲۴ ساعت گذشته با روند نزولی قابل توجهی روبرو شد و هر ۶۹.۱۰ روپیه هند در برابر یک دلار آمریکا رسید که رکورد قبلی خود را در برابر پول آمریکا که در بیست و هشتم ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی با رسیدن هر ۶۸.۸۲ رویپه به یک دلار ثبت شده بود را شکست.

علت اصلی سقوط پول هند به انتظار بیشتر در مورد رشد اقتصادی این کشور بر می گردد که کمتر از حد انتظار است و نیز فرصت شغلی کم برای میلیون ها جوان جویای کار در این کشور بر می گردد.

همچنین «سجید چینوی» کارشناس اقتصادی در بانک جی پی مورگان آمریکا معتقد است که سقوط روپیه به دلیل عواقب اختلافات تجاری میان چین و آمریکا است؛ ضمن اینکه عملکرد روپیه هند در میان ۶ ارز بسیار ضعیف آسیایی در برابر دلار آمریکا در ۱۰ روز اخیر جای گرفته است.

 چند روز پیش وزارت دارایی هند اعلام کرد که به دلیل رشد درآمد ملی انتظار می رود که تولید ناخالص داخلی این کشور در پایان سال مالی هند به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند که یکی از دلایل آن هم به احیاء تقاضا بازار داخلی بر می گردد.

اما اکنون با توجه به روند افزایشی قیمت نفت که به دنبال هشدار آمریکا برای متوقف شدن واردات نفت خام کشورها از ایران کلید خورده، این موضوع می تواند به کسب و کار هند آسیب وارد کند و درآینده برای آنها هزینه بر باشد.

بر پایه این گزارش، وزارت نفت هند اعلام کرده که پالایشگاه های این کشور باید آماده کاهش قابل توجه واردات نفت خود از ایران باشند. صادرات نفت ایران به هند و در حدود ۱۱ درصداز واردات نفت هند را تشکیل می دهد که نفت ایران برای هند به دلیل پایین بودن هزینه های حمل و نقل و سنگین بودن آن نسبت به سایر کشورها ارزان تر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید