احتمال افت یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران

کدخبر: ۲۲۳۱۷۵
اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: این امکان وجود دارد که صادرات نفت ما تا حد یک میلیون بشکه افت کند، اینها سختی‌هایی است که ملت باید اراده کند به جان بخریم و از دوران ترامپ عبور کنیم تا احتمالا تغییر سیاسی در آمریکا بوجود آید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی اصغر زرگر، درباره تصمیمات اتخاذ شده در اوپک اظهار داشت: بر اساس قرار قبلی اعضای اوپک و غیر اوپک سقف تعیین شده صادرات قبلی را رعایت نکرده بودند و در این جلسه تصمیم بر این شد که سقف قبلی را پر کنند، بنابراین افزایش جدیدی غیر از آنچه که قبلا بوده نخواهیم داشت، اما اینکه تا چه حد این واقعیت داشته باشد، نمی‌دانیم. چون اعضای اوپک با توجه به میزان تقاضای بازار تولید را افزایش و یا کاهش می‌دهند و به سهمیه اوپک پایبند نیستند و  بیشتر به تقاضای بازار پاسخ می‌دهند.

وی افزود: اوپک و غیر اوپک با توجه به تقاضای بازار تولید  و صادرات می‌کنند و پایبند به کدها و سهمی که برای کشورها مشخص شده، نیستند به جز اینکه ممکن است ادعا کنند ما با توجه به سقفی که تعیین شده تولید می‌کنیم تا قیمت بالا برود.

این کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر صفر شدن واردات نفت از ایران نیز تصریح کرد: دولت آمریکا زیر همه توافقات زده و گفته برجام را قبول نداریم و کاری می‌کنیم ایران پای میز مذاکره بیاید و اعلام کرده مطمئنیم که ایران خواهد آمد و ما با آنها به توافق همه جانبه که منافع آمریکا را در بر می‌گیرد، خواهیم رسید، وقتی چنین سیاستی در پیش گرفته شده دیوانه‌وار به دنبال این است تا آنچه می‌تواند، انجام دهد و هر کاری می‌کند تا تسلیم شویم.

وی یادآور شد: در سه ماهه اول، تحریم دلار، طلا و منابع ارزی ایران را اعمال کردند که دیدیم با سیاست‌های غلط داخلی مزید بر علت شد و بازار آشفته شد و طی شش ماه آینده نیز تحریم نفتی و مراودات بانکی را در نظر گرفته و گفته‌اند از این تصمیم صرفنظر نمی‌کنیم و توافقی با هیچ کشوری نخواهیم داشت که بتوانند مجوز بگیرند و از ایران نفت وارد کنند، آمریکا در واقع به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است.

زرگر بیان کرد: با این تفاسیر اولا از حدود 4 میلیون بشکه تولید نفت در ایران حدود 2.4 میلیون بشکه صادر می‌شود و بقیه نیاز داخلی است بنابراین ما بازار 80 میلیونی داریم اما واقعیت این است که بخش ارزی ما به صفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: البته آمریکا روی همه کشورها نفوذ ندارد و واردات کماکان انجام می‌شود ضمن اینکه ما صادرات پایاپای و یا سوآپ نیز می‌توانیم با عراق داشته باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: به برخی کشورها هم با تخفیف و یا بصورت کوتاه مدت می‌توانیم نفت بفروشیم و خود اروپا هم با بسته حمایتی در صدد است بخشی از نیاز نفتی خود را از ایران تامین کند، همچنین می‌توانیم با بیمه و تانکرهای خودمان به دیگر کشورها نفت حمل کنیم و یا در دریا معامله کنیم.

وی اظهار داشت: این را نیز باید در نظر داشت ما با اروپا شرط کردیم که نه تنها نفت ما را بخرند بلکه پول نفت هم به راحتی قابل انتقال باشد و ما بهره مند شویم و درست است ترامپ یک تیم ضد ایرانی دارد که از اسرائیل حرف شنوی دارد، البته آمریکا مسائل عدیده دارد با چین، روسیه، اروپا و درون کشور خود مشکل دارد، بنابراین اینگونه نیست آنگونه که بخواهد اهدافش اجرا شود چرا که ممکن است خیلی از کشورها در اقدام متقابل و در تقابل با امریکا  با ایران همراه شوند.

زرگر یادآور شد: در هر صورت این امکان وجود دارد که صادرات نفت ما تا حد یک میلیون بشکه افت کند، اینها سختی‌هایی است که ملت باید اراده کند به جان بخریم و از دوران گذار ترامپ عبور کنیم تا احتمالا تغییر سیاسی در آمریکا بوجود آید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید