تارنمای «آکسیوس» مطرح کرد؛ افشای طرح جدید ترامپ!

کدخبر: ۲۲۳۵۳۲
اقتصادنیوز: تارنمای «آکسیوس» به پیش نویس طرحی دست یافته که نشان می دهد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد واشنگتن را از شمول دو اصل مهم سازمان تجارت جهانی خارج کند.
تارنمای «آکسیوس» مطرح کرد؛ افشای طرح جدید ترامپ!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پایگاه آکسیوس یکشنبه شب گزارش داد که دولت دونالد ترامپ پیش‌نویس لایحه‌ای را آماده می‌کند که به کاخ سفید اجازه می‌دهد که بدون موافقت کنگره به صورت یک‌جانبه تعرفه‌های خود را افزایش دهد. اگر این قانون به تصویب برسد، به معنای آن است که بزرگترین اقتصاد دنیا التزام به قوانین سازمان تجارت جهانی را ترک خواهد کرد.

به گزارش مهرپایگاه خبری اینترنتی اکسیوس خبر داد که به پیش‌نویسی از این لایحه دسترسی پیدا کرده است.

به نوشته اکسیوس، این لایحه که نام آن «قانون تعرفه عادلانه و متقابل ایالات‌متحده» است و به درخواست ترامپ تدوین شده است ، قوانین اساسی سازمان تجارت جهانی را نادیده می‌گیرد.

طبق این قوانین، دولت‌ها از وضع تعرفه‌های متفاوت بر کشورهای دیگر، خارج از توافقات تجارت آزاد و سقف تعرفه‌ توافق شده توسط کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی منع شده‌اند.

براساس این طرح، دولت ترامپ می تواند از اصول «دولت کامله الوداد» و «تعرفه های تثبیت شده» سازمان جهانی تجارت خارج شود. بر اساس اصل دولت کامله الوداد، کشورها نمی توانند خارج از توافقنامه های تجارت آزاد، برای هر کشوری تعرفه متفاوتی وضع کنند. اصل تعرفه های تثبیت شده نیز به حداکثر نرخ تعرفه مجازی اطلاق می شود که اعضای سازمان تجارت جهانی در مورد آن توافق کرده اند.

یک منبع آگاه به اکسیوس گفت:« اگر این لایحه به تصویب برسد به معنای آن است که ایالات‌متحده از سازمان تجارت جهانی و التزامات قانونی آن خارج شود، بدون این‌که واقعا خروج خود از این سازمان را اعلام کند.»

اما این منبع گفت که کنگره هرگز چنین قانونی را تصویب نخواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید، لینسی والترز، به اکسیوس گفت که این لایحه هنوز فاصله زیادی با واقعی شدن دارد. او گفت: تنها راه اعلام درست چنین خبری این است که این قانون به مرحله واقعیت رسیده باشد و دولت آماده‌سازی‌های لازم برای اعلام و پرده‌برداری از آن را انجام دهد، که هنوز چنین نشده است.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که گزارشاتی نشان داد، ترامپ به چندین نفر از مقامات دولت گفته است دوست دارد آمریکا را از سازمان تجارت جهانی خارج کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید