قطع شدن برق وسایل سرمایشی ادارات شایعه یا واقعیت؟!

کدخبر: ۲۲۳۶۰۹
اقتصادنیوز: ثبت رکورد‌های جدید در مصرف برق می‌تواند زمینه ساز خاموشی‌های بیشتر در نقاط مختلف کشور باشد در صورتی که با کاهش ۱۰ درصدی مصرف می‌توان قطعی در مناطق مختلف را به حداقل رساند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، پیک مصرف برق این روز‌ها در حال ثبت رکورد‌های جدید است به طوریکه هشدار‌ها برای صرفه جویی در مصرف برق به جایی رسیده که اگر ۱۰ درصد مصرف را نسبت به سال گذشته کاهش ندهیم احتمال خاموشی‌ها چندین برابر می‌شود.

در این میان روز گذشته پیک مصرف برق به میزان ۵۶ هزار و ۵۳۲ مگاوات رسید که نسب به روز قبل از آن با رشد هزار و ۲۴۰ مگاواتی روبرو شد.

با بالا رفتن دما و ثبت رکوردهای جدید از هفته اخیر خاموشی‌های پراکنده‌ تهران و شهرستا‌ها را درگیر خود کرده است به طوریکه مردم برخی از مناطق ۲۲ گانه تهران ساعاتی از روز را میزبان خاموشی‌ها هستند و کمتر کسی را می‌بینیم که از قطعی‌ها گلا‌مند نباشد.

با ادامه خاموشی‌های پراکنده، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست خبری با همین موضوع توضیحاتی را ارائه داد و اعلام کرد: خوشبختانه خاموشی زمانبندی شده‌ای تا به امروز برای مناطق مختلف نداشتیم، اما در برخی مواقع برای اینکه میزان مصرف برق در زمان پیک رشد بالایی پیدا می‌کند و تجهیزات و فیدر‌ها پاسخگو نیست و برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای شبکه سراسری، خاموشی‌ها اعمال می‌شود.

حال در همین راستا مشترکانی که در تماس با خبرگزاری میزان از قطعی‌های اخیر گله‌مند بودند تقاضا داشتند که اگر قرار است برق منطقه‌ای قطع شود؛ در صورت اطلاع قبلی می‌توان کار‌های ضروری خود را به زمان دیگری موکول کرد و با مشکلات کمتری روبرو شد.

حائری در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه چرا برای قطعی‌های اخیر برق در نقاط مختلف تهران اطلاع رسانی درستی انجام نمی‌شود تا مردم دچار مشکل نشوند، گفت: قطعی‌ها در نقاط مختلف تابعی از مصرف است و این مقدار مشخص نیست؛ با این حال صحبت‌هایی شده که بتوان به نوعی مردم را در جریان قطعی‌ها گذاشت.

وی تصریح کرد: در روز‌های اخیر در راستای اطلاع رسانی به مشترکان اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است تا در صورت امکان، قطعی‌ها اطلاع رسانی شوند.

همچنین چندی پیش بخشنامه‌ای برای قطعی برق سیستم‌های سرمایشی ادارات تهران از ساعت ۱۳:۳۰ از طرف استانداری تهران صادر شد که در همین خصوص مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران صراحتا اعلام کرد این شرکت به عنوان متولی تامین برق پایدار شهر تهران، نسبت به قطع برق آن دسته از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که این بخشنامه را رعایت نکنند، اقدام خواهد کرد.

گفتنی است برخی از سازمان‌ها نیز در راستای کاهش مصرف برق دست به خاموشی چندساعت سیستم‌های سرمایشی خود ا زده اند که در زمان اوج مصرف تاثیر به سزایی در کاهش بار دارد.

با این تفاسیر گرم شدن دمای هوا در اکثر استان‌های کشور، اهمیت این موضوع را چندبرابر می‌کند که مشترکان باید در مصرف برق بخش خانگی و اداری حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشند و در ساعات پیک از به‌کارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کنند تا هم‌وطنان به‌ویژه در مناطق گرم جنوب کشور نیز از نعمت برق برخوردار باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید