آغاز به کار سامانه جامع روابط کار

کدخبر: ۲۲۵۲۸۳
اقتصادنیوز: ثبت نام در سامانه جامع روابط کار از امروز با مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان دولت از امروز (۲۰ تیر ماه) آغاز می‌شود و این سامانه با هدف ثبت قرارداد‌های مستمر و غیر مستمر ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، ثبت نام در سامانه جامع روابط کار از امروز با مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان دولت از امروز (۲۰ تیر ماه) آغاز می‌شود و این سامانه با هدف ثبت قرارداد‌های مستمر و غیر مستمر ایجاد شده است.

براین اساس، سامانه ثبت قرارداد‌های کار به عنوانم هسته اصلی سامانه جامع روابط کار به شمار می‌آید و در این راستا قرار است شرایط مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار در جامعه را فراهم کند.

این سامانه از روز جاری (۲۰ تیر ماه) برای دفاتر پیشخوان در دسترس خواهد بود و بعد از ثبت‌نام نخستین نفر در این سامانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد، ثبت‌نام فعلاً در تهران به مدت یک هفته انجام خواهد شد و بعد از آن در ۴ استان سمنان، اردبیل، قزوین و البرز راه‌اندازی می‌شود.

این در حالی است که قول راه اندازی این سامانه تا به امروز چندین بار جابه جا شده است وعمده‌ترین دلایل این تأخیر‌ها تلاش مسئولین این امر در جهت کاهش هرچه بیشتر نواقص احتمالی اجرای طرح بوده، که در این زمینه چندین جلسه نیز با حضور ما به عنوان نماینده کارگران برگزار گردیده، ونواقص مشاهده شده نیز مرتفع گردیده‌است.

حال با توجه به اینکه افراد در این سامانه قادر خواهند بود عملیات مختلف از جمله ثبت شکایت و... انجام دهند، برای شناسایی اولیه وجهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی برای یک نوبت و دریافت رمز ورود به سامانه موضوع احراز هویت کاربران نکته‌ای بود که برای این مورد دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مرجع احراز هویت انتخاب شدند.

به علاوه افراد برای انجام امور درون سامانه از جمله ثبت شکایت یا هرگونه عملیات لازم نیست به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و فقط یکبار وبرای احراز هویت صورت می‌گیرد وپس از آن هر فرد قادر خواهد بود از طریق دستگاه فردی خود وارد سامانه شود.

در این میان کارگران به تنهایی می‌توانند از سامانه استفاده کنند امادر مورد ثبت شکایات و مشاوره تشکل‌های کارگری می‌توانند همکاری کنند.

همچنین از مزیت‌های این سامانه می‌توان به پیگیر اجرای تبصره ماده ۱۰ قانون کار در مورد الزام کارفرمایان به ثبت قرارداد‌ها در ادارات کار به عنوان عامل بازدارنده قرارداد‌های سفید امضا اشاره کرد که اولین کارکرد مورد انتظار در اجرای این تبصره مهم ماده ۱۰ قانونکار است، البته این سامانه می‌تواند مزایای دیگری از قبیل: کاهش هزینه‌ها وصرفه جویی در وقت را برای افراد ذینفع در پی داشته باشد.

در اجرای تبصره ۱ ماده ۷ قانونکار (تعیین سقف مدت برای قرارداد در کار‌های غیر مستمر) این سامانه وسیله‌ای برای ثبت قرارداد‌ها و کنترل آن‌ها خواهد بود و مهمترین کارکرد آن می‌تواند برای اولین بار در کشور مرجع آماری دقیقی از وضعیت بازار کار، قراردادها، و.. داشت.

باتوجه به اینکه این سامانه در ابتدا به صورت پایلوت در استان تهران وچند استان دیگر اجرا خواهد شد انتظار می‌رود فعالین کارگری با دقت نسبت به کنترل ورصد مشکلات آن وانعکاس آن‌ها اقدام کنند تا اصلاحات لازم صورت پذیرد. در آینده این سامانه در کلیه موارد روابط کار و تعاون و... خدمات خودرا ارائه خواهد داد.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود اجرای موفقیت آمیز این طرح مشکلاتی را از کارگران در حوزه روابط کار حل کند از این طرح حمایت می‌شود و امیدواریم مسئولین حوزه روابط کار وزارت کار در ادامه نیز با دقت تمام واستفاده از نظرات شرکای اجتماعی در اجرای بی نقص آن اهتمام ورزند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید