قطعی برق به واحد های صنعتی تهران خسارت زد

کدخبر: ۲۲۶۳۰۴
اقتصادنیوز: برخی صاحبان کارگاه های تولیدی شهرک صنعتی عباس آباد استان تهران در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مشکلات و خسارت هایشان را در نتیجه آنچه قطع مکرر برق و نیز برنامه نامنظم خاموشی ها خواندند مطرح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز: شهرک صنعتی عباس آباد یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی استان تهران به شمار می رود و در محدوده شهرستان پاکدشت قرار دارد.

در 50 کیلومتری جنوب شرق پایتخت، نزدیک نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند و در مسیر محور امام رضا (ع)، شهرک صنعتی عباس آباد محل فعالیت بیش یک هزار کارخانه است که شمار نیروهای شاغل در آن به افزون بر 28 هزار نفر می رسد.

این روزها با گرم شدن هوا و افزایش مصرف انرژی که به اعمال خاموشی در مناطق مختلف استان تهران و دیگر نقاط کشور انجامیده حال و روز تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی عباس آباد نیز در نتیجه این خاموشی ها زیاد خوب نیست به طوری که صاحبان این واحدها مدعی هستند خاموشی های گاه و بی گاه سبب خرابی دستگاه ها، از بین رفتن مواد اولیه و سوختن دستگاه های الکترونیکی شان می شود.

مشکلی که نشان می دهد هنوز زیرساخت و استانداردسازی های لازم در واحدهای تولیدی شکل نگرفته و این کارخانه ها هنگام پایه ریزی به چنین مسائلی توجه نکرده اند.

«م.م»یکی از تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی عباس آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: جدول برنامه خاموشی ها نیز اعلام شده اما اضافه بر آن هم برنامه خاموشی داریم.

وی افزود: گاه پیش آمده برنامه خاموشی ها طبق جدول برنامه اعلام شده نبوده که این برنامه نامنظم برای تولیدکنندگان که تعداد زیادی نیرو مشغول به کار دارند بسیار آسیب زننده است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز گفت که کاهش تولید و اختلال در فرآیندهای تولید، بروز خسارت به دستگاههای خط تولید و نیز ایجاد مشکل در استفاده از مواد اولیه ازجمله مشکلات ما هنگام قطعی های برق است.

این تولیدکننده در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر علل تجهیز نکردن کارگاه به تجهیزات تامین برق برای مواقع اضطراری گفت: اغلب دستگاهها در کارگاههای تولیدی نیاز بالای برق دارند و تامین ژنراتورهای تامین کننده برق با توان بالا نیز هزینه بر است.

**علت خاموشی خارج از برنامه اززبان مسئولان

«محمد امامی امین» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران درباره این خاموشی های خارج از جدول برنامه زمان بندی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: برخی قطعی های اخیر فقط به علت کمبود برق در مدار نبود بلکه مشکل خرابی تاسیسات و ژنراتورهای برقی نیز از عوامل اصلی قطعی برق به شمار می رود که تعمیر و اصلاح آن ممکن است زمان ببرد.

«محمودرضا حقی‌فام» سخنگوی صنعت برق کشور و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز دراین باره گفته است: خاموشی‌های خارج از برنامه اعلام شده به‌ دلیل حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش بینی در تولید برق و شبکه توزیع است.

وی گفته است: روال کار این است که شرکت مدیریت شبکه برق ایران یک روز قبل میزان محدودیت هر منطقه را اعلام می کند و محدودیت هر منطقه بین شرکت‌های توزیع تقسیم می‌شود.

وی معتقد است که در کشور براساس رصد انجام شده حدود ۹۰ درصد خاموشی ها براساس جدول های زمان بندی اعلام شده بوده است.

**قطع برق موضوعی استانی است

رئیس برق منطقه ای پاکدشت در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره قطعی مکرر برق این شهرستان گفت: قطع برق در منطقه پاکدشت ارتباطی با شهرستان ندارد و جدول قطعی آن نیز توسط استان طراحی می شود لذا اینکه برق کدام منطقه در چه ساعتی و به چه میزان قطع می شود در حدود اختیارات پاکدشت نیست.

«علی باقری نژاد» افزود: تغییر ساعت کاری کارخانه ها می تواند بخشی از مشکل کمبود برق را برطرف و صاحبان صنایع را با مشکل کمتری مواجه کند.

**راهکار تغییر ساعت کار

فرماندار پاکدشت نیز تغییر ساعت کار کارخانه ها را به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از مشکل قطعی برق اعلام کرد.

«هادی تمهیدی» به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به میزان مشخص و محدود تولید برق و فرسودگی برخی شبکه های توزیع ، افزایش مصرف می تواند موجب بروز خسارت در تاسیسات برقی شود.

تمهیدی با اشاره به مشکل صاحبان صنایع و کارخانه های تولیدی در شهرک صنعتی عباس آباد گفت: با شهرک های صنعتی از جمله شهرک صنعتی عباس آباد در حال مذاکره هستیم تا فعالیت واحدهای تولیدی را به نوبت های دیگر از ساعت 23 تا 11 صبح منتقل کنیم که برخی صنایع انرژی اعلام آمادگی کرده اند.

فرماندار پاکدشت افزود: با انتقال ساعت کاری صنایع به نوبت شب حجم زیادی از مصرف برق در روز کاهش می یابد و خاموشی ها کمتر خواهد شد.

** تغییر نوبت کار عملی نیست

رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد با اشاره به پیشنهاد فرماندار پاکدشت در خصوص تغییر ساعت فعالیت کارخانه ها گفت: این تغییر زمان فعالیت به ساعات پایانی روز برای اکثر صنایع قابل اجرا نیست زیرا تردد کارگران در این زمان مشکل است و خستگی افراد در ساعات پایانی روز می تواند بروز حوادث کار را افزایش دهد.

سید «سجاد هاشمی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: همچنین اکثر کارخانه ها باید در ساعات روز با دفاتر مرکزی خود در ارتباط باشند که تغییر ساعت کار این ارتباط را مختل می کند.

وی گفت: اکثر دستگاه های کارخانه ها نظیر کوره ها بیش از یک مگاوات برق مصرف می کنند و حتی ژنراتور اضطراری نیز نمی تواند این میزان برق را تولید کند.

هاشمی بیان کرد: قطع برق مشکلات عدیده ای را برای صاحبان صنایع به وجود آورده و بسیاری از آنان روزانه چند میلیون ضرر ناشی از خرابی مواد اولیه و بیکاری کارگران در زمان خاموشی متحمل می شوند.

به گفته وی، شهرک صنعتی عباس آباد در زمینی به مساحت یک هزار و 20 هکتار احداث و دو هزار و 100 قرارداد احداث کارخانه در آن منعقد شده که از این تعداد برای یک هزار و 685 پروانه بهره برداری صادر شده است.

این مسئول افزود: اینک از مجموع پروانه های بهره برداری 464 واحد به طور کامل تعطیل است، 180 واحد با ظرفیت کامل و 800 واحد با ظرفیت 10 تا 40 درصدی کار می کنند و 200 واحد نیز به شکل انبار فعالیت دارند.

به گفته وی 23 هزار و 700 کارگر بیمه شده و چهار هزار و 500 کارگر غیربیمه ای در شهرک صنعتی عباس آباد مشغول به کار هستند.

هاشمی یادآور شد: مشکل کمبود برق به سال های قبل مربوط می شود زیرا شهرک صنعی عباس آباد برای تأمین 300 مگاوات برق، پول به شرکت برق پرداخت کرده ولی فقط 100 مگاوات برق تحویل گرفته است.

وی اضافه کرد: پست سیاری که قرار بود 40 مگاوات دیگر برق شهرک را تأمین کند فقط 14 مگاوات برق در اختیار کارخانه ها قرار داده بنابر این بدون خاموشی نیز شهرک صنعتی عباس آباد با مشکل کمبود برق مواجه است.

رئیس هیأت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد افزود: با قطع برق مواد اولیه کوره ها، ریخته گری، دستگاه های تزریق، کوره های رنگ آمیزی و وان های آبکاری از بین می رود و صاحبان صنایع را با ضرر هنگفت مواجه می کند.

وی گفت: در کنار قطع برق ناهماهنگی در زمان اعلام شده قطعی نیز بر مشکلات افزوده چراکه صاحبان صنایع فعالیت خود را با زمان اعلام شده تنظیم می کنند ولی برق در زمان های اعلام نشده نیز قطع می شود.

هاشمی گفت: حتی ما پذیرفته ایم از ساعت 8 تا 14 برق قطع شود ولی بعد از ساعت 14 این قطعی اعمال نشود.

وی بیان کرد: آب شرب و آب مورد نیاز صنایع از طریق چاه های شهرک صنعتی تامین می شود که قطع مکرر برق باعث سوختن پمپ دو حلقه چاه شد.

هاشمی اظهارداشت: هفته گذشته یکی از کارخانه ها آتش گرفت که قطع برق باعث شد پمپ های آب کار نکند و تأمین آب مورد نیاز ماشین های آتش نشانی با مشکل همراه شود.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این مشکل به سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران رفت و راهکار را جویا شد که وی گفت: استانداردسازی بخش صنعت امری مهم است؛ قطع برق در صورتی که صنایع ما استانداردسازی شوند و آمادگی لازم را برای شرایط غیرعادی داشته باشند صدمه جدی وارد نمی کند.

«محمد امامی امین» تاکید کرد: اینکه برنامه قطع برق برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به تاسیسات و دستگاه های صنعتی به صورت شفاف به صاحبان صنعت اعلام شود غیرقابل انکار است اما آنان مخصوصا صنایعی که برق در آنها جنبه حیاتی دارد باید با آماده سازی ژنراتورهایی که بلافاصله پس از قطع برق در مدار قرار می گیرند از تحمیل خسارات سنگین به خود جلوگیری کنند.

وی اظهارداشت: همانطور که در صنعت ساختمان سازی پیش بینی های لازم برای محبوس شدن افراد در آسانسور انجام شده صنایع ما نیز باید به سمت استانداردسازی زیرساخت های خود حرکت و با پیش بینی ژنراتورهایی از بروز خسارت جلوگیری کنند.

امامی امین علت کمبود برق امسال را کاهش میزان آب پشت سدها و کاهش تولید در نیروگاههای برق آبی اعلام کرد و از همه اقشار بویژه مردم و صاحبان کارخانه ها خواست در همراهی با دست اندرکاران حوزه مدیریت انرژی، زمینه کاهش مصرف و مدیریت بهتر مصرف انرژی را فراهم کنند.

از دو هفته گذشته برنامه زمان بندی خاموشی ها در استان تهران و پایتخت اعلام شده اما قطع برق خارج از برنامه های اعلام شده، گلایه شهروندان را در پی داشته است.

به منظور کاهش مصرف انرژی از 16 تیرماه جاری ساعت فعالیت اداره ها در تهران از 6 تا 14 و در شهرستان های استان تهران از 6:30 تا 13:30 اعلام شده است.

امروز شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: برق ساختمان مرکزی پنج بانک و 25 ساختمان اداری در پایتخت به علت رعایت نکردن الگوی مصرف و بخشنامه استانداری مبنی بر مدیریت و کاهش مصرف انرژی، قطع شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید